Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 742 ggr
tedher
0

chinchillpr luktar lite konstigt.

När jag rastar mina chinchillor och de vilddjuren rör sig hastigt och mycket kommer det en konstig doft efter dom.. påminner om något svårt att beskriva.. gräddfilsost blandat med någon mögelost? Kanske en kissdoft.. någon som vet vad jag menar? Anledningen till inlägget är just om det verkar bekant för någon av er?

Leon1973
0

Inte så att de släpper mysk? Något de kan göra i stressade situationer.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

-Aida-
0

De kan lukta konstigt om de känner sig stressade, om ena chillan börjar bråka med den andra så den flyr å luktar dom konstigt också, de är en lukt som är helt naturlig för dom att använda.

Bussen hemma hos min pappa luktar precis likadant så den vill man undvika att åka med. :P

tedher
0

Dom brukar lukta i takt med de springer runt och busar eller då de försöker dominera varandra. Så antagligen mysk då, lite jobbigt när de hoppar runt framför en så kommer en stark doft;o

Leon1973
0

Nu är jag inte helt säker, jag är ingen expert i området..

Kan det vara så att i buren är rangordningen klargjord, men när de kommer ut ur buren är detta "fritt territorium" som kan erövras och där rangordningen inte är bestämd, därav försöker de dominera varandra?

Detta är 100% spekulationer nu från min sida.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

-Aida-
0

#4 Rangen kan bytas om lite när som helst både i buren och utanför, då måste dom göra upp igen, de blir lite tjafs eller att den ena jagar den andra.