Mer än 2 chillor i samma bur?
jag och min sambo funderar på att skaffa en chinchilla till.
Vi har 2 pojkar på 20 månader och vi funderar på att skaffa en bebis kille till då vi inte vill kastrera eller avla. En hona är alltså inte ett alternativ.
Så jag undrar om det finns någon där ute som har mer än 2 hanar i en bur där det har funkat bra.
Vi är väldigt sugna på en chilla till men vill vara på den säkra sidan först
Vi har för tillfället 2 vita chillor och är på jakt efter en svart bebis
Att ha 3 chillor i en bur kräver att ha rätt storlek på buren 0,75kvm botten yta!
Dock tycker jag att om ni har ett fungerande par i hop så är det lite vågat att stoppa in ytterligare ett djur i denna bur då det kan rubba stämningen i buren!
Det är inte säkert att bebisen kommer att accepteras eller så kan era nuvarande killar börja bråka!
Är ni däremot ändå sugna på att skaffa fler chillor så tipsar jag om att bygga en bur till och skaffa två djur i den istället.
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jag skulle nog personligen inte våga prova sätta in ytterligare ett djur. Det finns en risk dels att de inte accepterar varandra, en även att du riskerar ditt nuvarande fungerande par och att det slutar med att ingen av dem kan sitta ihop.
Precis som #2 skriver så är ni sugna på fler chillor så tipsar även jag om att isåfall skaffa en till bur och två chillor till den buren.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor