Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 399 ggr
mmtilda00
2014-05-03 22:27
0

avla?

Hej! Av privata skäl så behöver jag sätta en hona o hane i samma bur. Han är inte kastrerad så antagligen blir det bebisar?!!! Jag har läst på lite om det men behöver mer tips, råd och hjälp vad som ska göras och hur. Snälla kan ni skriva ner tips, råd, idéer och hjälp. Så mycket ni kan och orkar! Är så tacksam för hjälp? Tack i förväg!

Rafflan
2014-05-04 17:54
0

Mitt tips skulle vara sätt ihop dem, lös bur situationen (tex bygg eller köp en ny bur) och sen sära på dem snarast möjligt och var beredd på ev ungar :)

Ang att para dem, har du inte plats för att ha dem i varsin bur nu så hur blir det då om du står där med ungar du inte får sålda?

Men om du måste sätta ihop dem:

Har djuren stamtavla? om ja kolla upp på Svenska Chinchilla Avels Föreningen att föräldradjuren är friska.
Om dem inte har stamtavla kolla upp bakåt så gott du kan för att se så det inte finns några sjukdomar. Man rekommenderar ju inte att avla på djur utan stamtavla.

Har honan en bra vikt? om honan är för tunn/liten finns risken att honan eller honans kropp tar skada av dräktigheten och förlossningen.

Om allt är bra, väg honan innan ihop sättningen, och håll sen koll på vikten, pekar honans vikt kurva uppåt är chansen stor att honan är dräktig. Chinchillor är dräktiga i ca 111 dagar, så efter ihop sättningen räkna 111 dagar framåt och när som helst runt det datumet finns en chans för bebisar. Se till att chinchillorna har fri tillgång på hö och pellets.

Efter att honan födds parar hanen normalt om honan, så rekommendationen är att man särar på hanen och honan innan eller direkt efter kullen är född.