Failad ihopsättning.
Hej!
Jag har två chinchillahanar som jag försökt sätta ihop nu 3 gånger sen 6:e denna månaden. Vilket är den dagen då Cloud, som är snart 4 månader heter, kom hit. Fluffy som jag haft nu ett tag är snart 3 år och förlorade sin burkamrat, Kalle, den 4:e, som också var "ledaren" i "flocken".
Historia:
Han har haft en burkamrat innan Kalle, vilket var en hona som var ungefär lika gammal som Kalle, några år gammal alltså. Hon hette Foxy och det gick att sätta ihop dem direkt i och med att Fluffy var en väldigt liten bebis då och Foxy var väldigt glad att få sällskap och ta hand om Fluffy. Kalle fanns själv vid sidan om för ingen var intresserad av att bli vän med honom, speciellt inte Fluffy. Foxy brydde sig inte om Kalles existens så länge han höll sig borta från henne och Kalle muckade inte gräl från någon. Dock tyckte han det var jätteskoj att reta lilla Fluffy som blev väldigt sur på Kalles nyfikenhet och jävelskap så han var väldigt arg mot honom. Kalle tyckte detta var roande för att Fluffy försökte försvara sig men var alldeles för rädd, vilket han alltid har varit fram tills Cloud kom hit.
När Foxy gick bort så försökte vi sätta ihop Kalle och Fluffy. Det var första gången Kalle skulle få sällskap av sin egen sort än bara katter och människor. Kalle tyckte det var jättekul men han ville inte att Fluffy skulle bestämma eller göra något han inte tyckte om. Kalle var alltid över Fluffy och höll på med honom men han var aldrig aggressiv, där emot väldigt kärleksfull och ompysslande för Fluffy var väldigt rädd av sig och vågade inget annat än låta Kalle göra som han ville. Sen så gick ju det rätt bra att sätta ihop dem redan från början, ingen attackerade, Fluffy ville bara fly från Kalle som bara var nyfiken, men också beredd på att om Fluffy skulle bråka tillbaka. Efter att man satte dem i en transportbur första dagen gick det jättebra. De blev vänner och fick sitta ihop rätt länge. Båda ville bara ut ur buren sen blev dem så trötta att de då satte sig ihop mot varandra. Fast det behövdes dock en gång till för dem småtjafsade, sen dess har dem inte skilts åt alls och bodde ihop i Fluffys bur. Kalle var hos Fluffy hela tiden sen dess och det blev en trygghet för dem båda.
Info:
Sen den 6:e har Fluffy och Cloud haft sina burar intill varandra så de kan vänja sig. Fluffy har gjort sådana "glada" pip-ljud ifrån sig när han kommer fram och letar efter Cloud i hans bur. (när Fluffy är ute och springer såklart). Cloud är positiv till att lära känna Fluffy, men så fort Cloud är framme och hälsar på honom genom gallret hugger Fluffy efter honom direkt.
Just nu:
Fluffy har sen den dagen Cloud kommit hit, huggit efter honom när han sniffade på honom genom gallret. Han har varit väldigt på Cloud sen han visste om hans existens och tvivlar på att det är av ren nyfikenhet. Utan snarare mer av att ha ihjäl Cloud.
Jag har försökt sätta ihop dem tre gånger och alla gånger har blivit avbruten med att Fluffy hugger efter Cloud och han får panik och blir jätterädd. Detta känns jättehemskt mot Cloud i och med den stora risken att Fluffy skadar honom allvarligt när han är på den lilla bebisen som en Jack Russell.
Jag vet inte riktigt vad jag behöver göra, men det känns lönlöst att få ihop dem när Fluffy attackerar direkt han får chansen att komma åt Cloud.
Cloud har inga beteenden som uppmanar Fluffy att attackera, för han ger Fluffy space men är ändå nyfiken på att hälsa och muckar inte alls efter att bråka.
Fluffy ger ju som sagt inte Cloud en chans utan han hoppar på honom direkt väldigt våldsamt. Så jag känner inte att detta fungerar.
Fråga:
När Fluffy är så aggressiv, är det omöjligt att para ihop honom med någon chinchilla överhuvudtaget?
Tips på hur jag annars kan sätta ihop dem?
Gillar verkligen inte sättet Fluffy är mot Cloud.. Han är ju rätt deprimerad efter sin kamrats bortgång och det oroar mig för han är väldigt hängig av sig och då inte vill välkomna en kompis.
Bild på Cloud efter första dagen han kom hit.
Tråkigt att det inte funkat med ihopsättningen. Här finns en artikel om ihopsättning av chinchillor http://chinchilla.ifokus.se/articles/4d712e53b9cb46221d044637-ihopsattning-av-chinchillor?articles-1
Kanske finns något där du kan prova?
~mikkan
Undrar hur det har gått? Har du fått ihop chinchillorna? Har nämligen två här hemma som jag försökt sätta ihop sedan början av mars och de beter sig ungefär som du beskriver. Hugger genom gallret och attackerar direkt hon får chansen till synes helt oprovocerat. Vet inte vad jag ska göra är nu nära på att sälja den ena för det kan inte fortsätta så här. Tacksam för råd
Det går att ha dem ute bara för att Fluffy (den aggressiva) är inte så rörlig och snabb som den unga som heter Cloud (nykomlingen). Annars attackerar Fluffy fortfarande Cloud. Ibland kan de prata vänligt på varandra på avstånd, men så fort Fluffy får syn på Cloud är det ganska våldsam attack direkt mot honom.
Tråkigt att höra. Jag provade sätta ihop mina i en lite transportbur och det gick ganska bra till en början. Tänkte försöka igen nästa långlediga helg då det krävs full uppmärksamhet på dem första dagarna vilket delvis avbröt första försöket. Jag hoppas på att det ska fungera. De var inte lika våldsamma när de satt i ett mindre utrymme vilket jag var rädd för att prova först just för att de högg så fort de kom nära varandra. Hoppas du ska lyckas till slut :)