Ögoninflammation
Idag upptäckte jag att den ena blundande med ögat och det var ruffsigt i håret runt om. Antar att hon kliat runt ögat under natten..
Jag tog en tops, doppat i ljummet vatten, och fick bort att kladd så nu kan hon kolla med båda ögon igen dock är hon svullen. Skall jag fortsätta att ta tops och ljummet vatten någon gång till under dagen/morgondagen för att försöka få så rent som möjligt?
Har tagit ut deras bad tills vidare.
Om det klibbar så mycket att hon inte kan öppna ögat bör du tvätta annars kan du låta det vara, bra att du tog ut sandbadet.
Blir hon inte bättre eller blir sämre så bör du åka till veterinären. Jag fick åka till veterinären med min chinchilla när han fick ögoninflammation :)
tog bara en halvtimme efter att jag tvättade ögat så hon kunde kolla igen tills hon blev sprallig och dom båda lekte rövare i buren så jag fick ta ut dem en sväng. just nu ser hon helt okej ut, svullnaden har sjunkit.
Jag hade en chilla tidigare som blev kladdig i ena ögat och de var då problem med hennes tänder..
Blivit en långvarig ögoninflammation, klibbar igen ibland och så rengör jag ögat och det ser bra ut ganska snabbt. Dock ser det lite svullet ut just nu (nyss varit och rengjort med koksaltlösning). Fått recept utskrivet av veterinären så hon får en ögonsalva varje morgon och kväll så ska se om det försvinner snart. Svullnaden kan ha med ögonsalvan att göra.