Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 06-burar-och-inredning
Läst 597 ggr
Virvlande
0

kokosnöt (skalet) till chillor?

Hej!

Jag har precis gröpt ur en kokosnöt och ville göra något med skalet då jag fick två fina halvor. Om allt fruktkött är borta och man tar bort "håret" på utsidan, är det farligt att ge det till chillorna då?

Har sett gnagarleksaker som delvis är gjorda av kokosnöt, men jag vet inte om det passar till chinchillor.

Någon som vet?

Annars gör jag skålar av dem eller nåt. =)

*~HamsterHamster~*
1

Det passar och är inte als farligt, Lägg den bara in i ugnen på 180 grader och låt den värma igenom ordentligt då är allt dött som skulle kunna skada chillorna :) (man kan göra det på lägre värme också)

(Tvätta halvorna ibland när de är förorenade bara jag brukar lägga dom i ugnen efter jag tvättat dom så att inget sitter kvar)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Virvlande
0

Tack så mycket för snabbt svar! 😃

Då ska de in i ugnen så snart jag rostat kokosen klart. 🙂

Undrar vad man ska göra för kul. Hur har du gjort med dina #1?

*~HamsterHamster~*
0

Jag har gjort en liten gunga och en liten hylla som jag skruvat fast via två mutter skruvar och en ring,

mvh, HamsterHamster

Virvlande
0

Kul idé med en gunga. =) Har du satt upp den med kedjor eller? Har bara hampasnöre och det tuggar de ju av rätt fort. =P

*~HamsterHamster~*
0

Japp kedjor, de tycker jag bland annat är säkrare än natursnören också och såklart för att de tuggar sönder det så fort.

mvh, HamsterHamster

Virvlande
0

Ja naturligtvis är det så. Ska se om jag kan hitta några kedjor ligga skräpandes någonstans. =)

De fick tugga lite på en halva idag när de var ute och sprang, det var väldigt populärt. =)