Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett10-genetik-och-färger
Läst 1349 ggr
Bexie
0

Enorma chinchillor?

Hej :D

Jag har ingen chinchilla och har faktiskt inte sett så många i verkligheten heller, men har under de senaste dagarna kikat runt här på sidan och läst på lite eftersom de är så galet söta. Något jag märkte var att vissa chinchillor såg pyttesmå ut (över två år gamla), medan andra såg ENORMA ut! 

Hur mycket skiljer det sig egentligen mellan chinchillornas storlek idag? Är det vissa linjer eller uppfödare som typ satsar på stora chinchillor för att få dem större, eller är det bara så att vissa chinchillor som är mer glada i mat än andra? :)

[GeeGee]
0

Jag undrar detsamma! Undrar varför och hur det kommer sig att chillorna ser så annorlunda ut…

Millchan
1

Det handlar om genetiken, sätter man ihop två större djur är chansen att ungarna blir större sätter man däremot ihop två mindre djur så blir dom mindre!

Farmare i USA avlar för att få fram stora djur för att få större pälsar tex, och vissa Amerikanska linjer finns även här i Sverige!

Det finns vuxna fina djur som ligger allt från strax under 500g till uppemot 1000g+.
Dock är det inte så jätte bra för djuren att vara för stora helst om dom är feta då detta kan ta skada på djuret med tex fettlever och hjärtfel mm.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem