Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett08-beteenden
Läst 530 ggr
Fii
0

Äter på allt

Hej Har nyligen fått sällskap här hemma av två chinchillor. Första gången jag har dessa djur och känner mig inte helt säker på deras beteenden. Har nu upptäckt att den ena av dem älskar att bita i precis allting speciellt papper/kartong vilket inte är så konstigt men även kläder, mattor och allt annat tyg hon kan tänkas hitta. Till en början var hon mest nyfiken och smakade lite men hade nu gärna ätit på det mesta om hon fått tillåtelse. Är det någon som stött på detta innan? Finns det någon förklaring eller det är bara hennes personlighet? Finns det något man kan göra för att hon ska sluta? Har foder rekommenderat av uppfödare samt fri tillgång till hö och kvistar, så borde inte bero på näringsbrist eller fel kost. Tacksam för råd

Virvlande
0

De är ju gnagare, så de gillar att tugga på allt. ;) Mina har tuggat på lister, kartong, betongväggen, tapeten, hampasnören, handdukar, förkläden, strumpor är en stoooor favorit, kläder i allmänhet, hår, ögonfransar (är precis så obekvämt som det låter..), mobilskal, smycken och naglar.

Jag tror inte att det är ovanligt, vissa gnagar mer än andra helt enkelt. När du har dem ute kan du ju ha grenar och saker de får tugga på i närheten. När mina tuggar på "förbjudna" saker så klappar vi i händerna för att skrämma bort dem, alternativt "duttar" dem lite på nosen om de är extremt envisa.

Lycka till! =)

Fii
0

Tack så mycket såg tipset om att ha annat att gnaga på när jag sökte runt lite. Ska försöka med det och hoppas på att min envishet räcker längre. :)