bäbisar
Har precis fått tre stycken chillabäbisar..Den första kom vid tiotiden idag på fm och den tredje kom vid halv två tiden. Jag var osäker på om Doris skulle klara av en förlossning eftersom hon är tio år..Är överlycklig för både mamma och barn mår bra. Pappa fick flytta till en egen bur i början på denna vecka. Jag har en fråga! Varför ska man inte ha sandbadet i buren? Doris skulle säkert vilja bada för hon ser hemsk ut i pälsen..har läst att man ska ta bort det men varför? Doris fick en kull på två ungar för nio år sedan och satt efter ett tag då med samma hane hon fick den kullen med, men han avled vid en ålder av 20år…Doris fick då en ny kamrat och eftersom hon inte blev dräcktig med gammelmusen så trodde jag att hon inte kunde få fler ungar, så fel jag hade då..hanarna kan inte få ungar hur gammla dom än är..hennes nya partner är en fyraårig Snorrvar (maken har döpt honom)..dom kommer nu att vara särbos fram till att Snorrvar blivit kastrerad. Någon som har erfarenhet ,bra eller dålig av kastrering? Tacksam för svar
Kan du inte ta ut bara Doris så att hon får bada?:)
Sajtvärd på Djurparker.ifokus
- Medarbetare på Exotiskadjur.ifokus
Det är inte lätt att vara norsk i Sverige
Chinchilla honan får inte bada då dem kan få sand runt spenarna så ungarna får i sig sanden när dem diar och hon kan få upp sand i livmodern och då få livmoderinflammation och dö.
Jag brukar ställa in sandbadet när ungarna är 2 veckor :)
Jag har kastrerat en hane, det gick jätte bra, jag hade fleece filtar i botten och byte flera ggr/dag, och gav critical care direkt för att vara på den säkra sidan tills jag var 100% säker att han åt normalt.
Vet dock om dem fall där chinchillorna dött efter operationen :/
Hej. grattis till bebisarna. jag har kastrerat två hannar och det har gått superbra båda gångerna. =)