Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 748 ggr
Glimaodin
0

bäbis

Under natten blev mina chinchillor föräldrar till en liten bäbis, ska under dagen kolla vad det blev :) finns det något jag bör tänka på? Detta är mina första chillor :)

Rafflan
1

Ta ut sandbadet om du inte redan gjort det och väg ungen och sedan väger du ungen varje dag och skriver ner vikten så du har koll på att den går upp som den ska. Det är normalt att dem går ner i vikt första 1-3 dagarna :)
Vägen även honan så du ser att hon inte tappat/tappar för mycket i vikt :)

Tänk även på att hanen ofta parar om honan direkt efter födsel så vill du inte ha fler ungar kan det vara bra idee att flytta ut hanen redan nu, annars är ofta hanarna duktiga på att hjälpa till med bebisarna.

Glimaodin
0

Då ska sandbadet ut, ska man hålla på med den lille något nu eller låta honom vara? Ja får dela på dom sen:)

-Aida-
1

Jag hade tagit ut hanen på direkten, en parning kan gå riktigt snabbt och de är jobbigt för honan att bli dräktig igen och ska föda igen, kroppen behöver vila också.
Parningen kan också bli våldsam, att dom kutar runt efter varandra vilket kan göra att den nuvarande ungen dör i processen, blir ihjäl trampad.

izzus
0

varför ska sandbadet ut? något som jag funderat på…

Rafflan
1

#4 för att honan inte ska få in sand i livmoderns efter födseln då det kan leda till livmoderinflammation = honan dör, och för att hon inte ska ha sand runt spenarna när ungen diar :)

Efter 2 veckor brukar jag sätta in sandbadet igen :)

Millchan
1

Grattis till första kullen!

Vill bara lägga till att hanen kan redan ha omparat honan då hanen brukar para honan under tiden hon föder och mellan ungarna!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Glimaodin
1

Tack för alla råd dom tas tacksamt emot :) jag tror det blev en liten tös som mår bra och är så otroligt söt :)

Millchan
1

Visa gärna bild, alltid kul med bebisar =)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem