Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett05-att-äga-en-chinchilla
Läst 3161 ggr
[GeeGee]
0

Hund & Chinchilla

Hej!

Hur lättstressade är chinchillor? Jag har en hund och har haft massa andra smådjur. Han jagar ju katter osv men de kan ju lätt springa iväg. Han har även träffat en kanin som var van med hundar, så när han tyckte att han skulle skälla på en och hoppa fram mot den så sa den ifrån och jagade honom istället.

Så vad jag vill komma fram till, är de lättstressad djur så att de kan råka dö om min hund skulle skälla en springa fram emot dem? För jag tror att jag kan lära min hund att bete sig okej men det kommer ju alltid gå i vågor. Dvs det går ju aldrig att lita på en hund till 100 %.

Hur vanligt är det att hundar biter ihjäl en chinchilla eller att chinchillor dör av stress? Kan det jämnföras med en kanin?

annloden@gmail.com
0

Min hund brukar "busa" med vår ena chinchilla (8 år), dock sitter chinchillan i sin bur så det är ett galler i mellan, skulle inte äventyra att något tokigt skulle hända så de får inte hälsa på varandra utanför buren.

Chinchillan verkar tycka det är roligt att "busa" och retas med hunden, och hunden skäller ibland på chinchillan som inte bryr sig nämnvärt, men det är nog olika mellan olika individer.

anniejohanzzon
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De funkar hur bra som helst med min hund :) Men bra lydnad på hunden behövs! Man ska kunna ha så pass bra stadga på sin hund så att den kan ligga kvar trots att chillan klättrar på hunden. Det får chinchillan att lita på hunden och blir van vid dess lukt :) Jag var osäker på att det verkligen skulle funka i början men om man bara lär hunden att den ska vara lugn i chinchillors närhet så går det hur bra som helst :)

Rafflan
0

Ha inte hunden och chinchillan lösa ihop så tror jag inte det är några problem, så länge du lär hunden att låta chinchillorna vara ifred i buren, skälla ibland är okej men hunden får inte "attackera" buren eller stå hela tiden och vakta på chinchillorna och skälla på dem osv

[GeeGee]
0

Mm okej.

Men då kan det ju blå lite svårt för jag hade ju tänkt att man kan ha chinchillan lös ett bra tag och i så fall får jag stänga in hunden alltså.

Men ja, är jag tillräckligt envis så kanske det går att läsa hunden…men han är ju en rackare på att jaga rådjur, harar och allting när det rör sig snabbt.

Är det problem om hundar leker högljut med bollar osv?

Nu har ag ju hamster och en sån sover ju genom det mesta om man säger så så jag kan leka och tjoa och hunden kan skälla utan att det stressar hamstern

Rafflan
0

#4 jag har hund och chinchillor och det är inge problem att stränga dörren när chinchillorna ska vara lösa, ge hunden ett ben om den har svårt att roa sig själv? :)

Det går snabbt för en hund att skada en chinchilla allvarligt så det är ingen risk jag skulle ta i alla fall, och även en risk att hunden skrämmer chinchillan så illa att den hamnar i chock och dör om den är lösa ihop.

Mina chinchillor störs inte av att hunden busar och skäller när han leker :)

[GeeGee]
0

Ja okej, nej det är ju faktiskt inte värt det. Jag har ju ex aldrig hamstern och hunden i samma rum även om min hund vet att hamstern är "nej" och att man ska hålla avstånd. Det räcker med att han kommer imot den så kan han ju råka göra sig ordentligt illa.

Men är deras stressnivå liknande med kanin så att de lätt blir stressade och lätt kan avlida av det eller är det mer liknande en…ja…vad ska vi ta…typ råtta där stress självfallet kan påverka råttan men vanligast inte vara farligt.

-Aida-
0

Chillor har lätt för att bli stressade men sen är de nog individuellt hur mycket dom tål, min ljusa chinchilla tål ganska mycket medans min svarta blir lätt stressad och visar att han blir aggressiv.
Detta har varit i samband med hundar, min ljusa sitter och tittar på dom från högre hyllor medans min svarta går ner och vill hugga hunden i nosen, detta har vari hoppiga, skälliga och lekfulla hundar som ägaren inte brutit beteendet på, då har jag satt galler mellan för att få distans.

Min egen hund däremot bryter jag beteendet på för i det rummet ska man vara avslappnad, han ligger då på golvet och är helt mjuk i kroppen som han ska vara, min svarta chilla som bara haft dåliga erfarenheter av hundar kommer fram till gallret och dom tittar på varandra, han försöker inte ens anfalla hunden, jag hoppas kunna nå resultatet att de kan bli vänner men de kräver riktigt bra lydnad.

izzus
0

Hos mig går de hur bra som helst med hund, katt och chilla. När chillorna är ute och springer så står dom på hundens rygg och springer över honom i soffan..jag skulle inte lämna dom ensam för man vet ju aldrig vad som händer om man inte är där.. När hunden och katten står vid buren så attackerar chillorna gallret och kraxar, det är enda gången dom blir upprörda på katten och hunden hemma hos mig.

[GeeGee]
0

Ja okej. Tack så hemskt mycket för svaren =)