Vad kan vara fel?
Min ena chilla har slutat äta sitt hö den senaste veckan. Han äter lite men inte alls så mycket som han brukar. Samtidigt som han slutade så blev hans kiss även mörkare i färgen. Det är mer åt det orangea hållet än det ljusgula som det brukar vara.
För övrigt lever han som vanligt. Han äter pellets, dricker, tuggar på grenar och är lika sprallig som vanligt. Han är inte tröttare än vanligt och när jag har honom ute så springer han, hoppar och leker precis som han brukar.
Höet är grönt, dammar inte och luktar väldigt fräscht. Jag har provat att byta ut höet för att se om han äter då men det funkade inte heller.
Vad kan vara fel? Är det bara en period han har att han inte vill äta av höet eller tror ni att han är sjuk?
Snälla om någon känner igen detta är jag tacksam för svar och gärna hjälp med vad jag kan göra för att få honom att äta igen.
Mvh. Annie
Kan vara urinproblem som tex urinvägsinfektion, kan även vara nåt medicinskt fel eller fel på tänderna/i munnen, så ett besök till en chinchilla kunnig veterinär vore kanske på sin plats :)
Hittade nu att om man har gett dom mycket äppelgrenar så kan urinen se orange eller rött ut så det förklarar det orange urinen i vilket fall för jag satte in en himla massa grenar i hans bur förra helgen. Jag ska prova och ta ut grenarna och se om det får sin normala färg igen :)
Ja, grenarna kan nog förklara färgen på urinen. Men om han ätit mycket bak från dem kan det också förklara att han ätit mindre av sitt hö.
Mycket annat gott kan göra att de äter mindre hö, så att ha kontroll på hur mycket man ger dom är en bra ide så de får i sig hö som de behöver. :)
Ursäkta en bokstav har trillat bort i mitt inlägg. Jag menar självklart bark och inte bak. :-)
Tusen tack för all hjälp! Blev verkligen orolig där ett tag men nu har han börjat äta höet igen. Han äter fortfarande inte lika mycket som innan men han äter mer för varje dag som går :)