Hjälp fort!
Min kompis ringde nu i panik till mig! Hennes chinchilla är väldigt dålig. Hon har försökt få tag på veterinär men inte lyckats. Chinchillan är så pass dålig att den lider! Hur ska hon göra???
Vad är symptomen?
som ovan säger vad lider den av? :O
Den ligger på botten och krampar. Bryr sig inte om något. Är en hane!
Min kompis säger att det är som den har ont i magen. Men den har bara fått hö och pellets idag.
Hur ser den ut när den krampar? ligger den och skakar och sprattlar?
Ett anfall av något sort.
Jag har bara haft det på en av mina och det gick över efter några minuter. Gav tillskott i forma av vetegroddar och kalcium efter det. Han fick bara anfall en gång till, och han har nu varit anfallsfri i över tre år.
Kan också vara epileptiskt anfall.
Eftersom det är svårt att få tag i veterinär vid denna tiden, så hade jag låtit anfallet gå över och hållit koll på honom. Lugn och ro och kanske veterinär imorgon.
Har den bajsat idag?
När blev den sjuk?
Någon mer beteendeförändring?
Ja och låter säger hon. Bur kompisen är uttagen från buren. Kompisen säger här att han fick vara ut och springa idag på em. Hon vet inte om han kan ha hittat något att tugga på.
Ja den hat bajsat idag. Hon var på middag hos grannen och kom hem och hittade honom så i buren. Så hon vet inte när han började. Hon åkte vid 16 och kom hem vid 21.30.
Han har nu slutat att krampa men sitter ihop dragen i ett hörn och piper.
Han behöver lugn och ro. Prova och se om det fungerar att sätta tillbaka kompisen igen. Men bara om det inte stressar. Är kompisen hona eller hane?
Det är en äldre hona. Säger till kompisen att ge dom lugn och ro samt försiktigt kolla till dom. Tack så mkt för alla svar. Hoppas det bara var ett tillfälligt anfall.
Min hane gick också med hona och hans första anfall kom i samband med parning. Jag tror han överansträngde sig lite. Och eftersom de även varit ute och hoppat på eftermiddagen kan det ju blivit lite väl mycket motion.
Mitt råd är att ge tillskott av kalcium och B-vitamin (vetegroddar) och hålla koll på hur det utvecklar sig.
Min tioåriga hona gjorde samma sak och för henne höll krampen på i ca 2 timmar och det började efter en utevistelse i köket… Hon hade inte ätit något hon inte borde äta. Detta var nu flera månader sedan och hon har repat sig och är nu som vanligt..alltså som hon var innan incidenten. Min Doris kunde då efter att hon vaknat till inte stå och gå ordentligt, jag misstänker att hon hade någon form av blod propp/ blödning i hjärnan…hoppas chillan blir bättre Jag har samma problem med att få tag i en vetrinär till mina chillor när dom blir dåliga..
Kramper kan bero på brister av olika näringsämnen och annat. Vanligast är nog brist på B-vitamin eller kalcium.
Att behandla mot dessa båda brister kan man göra för säkerhets skull när kramper uppstår. Det är billigt och enkelt. Mot kalciumbrist en gnagsten med kalcium och mot B-vitaminbrist tar man vetegroddar (köps i matvarubutik och är torkade malda vetegroddar).
Man bör även tänka över vilken mat man ger chinchillan. Bra foder är Mästers pellets eller Bello chinchillapellets. Dessa innehåller rätt mängder av de ämnen en chinchilla behöver.
Så får man avvakta och se ifall kramper återkommer och då uppsöka veterinär.
Hjärnblödning eller propp är en möjlighet. Men om man har tur så är det en brist på något av dessa ämnen och chinchillan blir snabbt bättre.
Ett tredje alternativ är epilepsi.