hane!?
Hej! Jag och min familj har två chinchilla honor. En tre åring och en ett åring. Vi har fastnat för det mer och mer och bestämt att vi vill ha en till vi funderar på att köpa en hane funkar det att ha honom i samma bur första dagarna eller funkar inte det? Vi har hittat en 10 veckors hane. Har ni några rekomendationer om hur vi ska göra? Tacksam för svar!
En hane bör vara vuxen innan han sätts ihop med honor, och sedan kommer honorna får ungar och då måste man ta ut hanen och sätta honom i en egen bur annars kommer det komma kull på kull på kull vilket inte är bra för honorna :)
Ni kan ju kolla efter en omplacerings hane som redan är kastrerad.
Hanar som honor kan bli kösmogna redan när dom är 10-13 veckor gamla så det är inte att rekommendera att sätta in en hanunge till två honor!
Om man har koll på avel så kan man sätta ihop en vuxen hona med en tilltänkt ung partner, oftast ser den vuxna honan att en 10veckors unge är hennes unge som sen blir pappa till hennes ungar.
För det andra rekommenderar jag inte att sätta in en hane hos en hona då honor är mer revirkänsliga och ännu mer då dom är två vilket kan orsaka bråk i buren mellan honorna.
En hona brunstar 1 gång i månaden precis som vi mäniskor.
Är hon dräktig tar det 111 dagar tills hon får ungar.
Undrar du mer så fråga gärna!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#3 dock tycker jag att hanen ska vara vuxen så man ser vilket typ av mentalitet han har och ungefär utseende och kropps storlek så man vet man avlar på :)
#4 Vad du tycker är ju helt upp till dig!
Har man koll på stamtavlan och känner till föräldrarna till djuret och kanske ännu längre bak så vet man hur djuren har varit och vet man att man avlar på ett visst utseende och kroppstorlek, täthet, textur, huvudform och har bra linjer så är det inte fel att sätta unga hanar i avel!
Däremot bör man ju ha lite koll på genetiken och stamtavlan/föräldrarna mm innan man bör börja med avel!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jag kan tycka att det är okej att sätta yngre hanar i avel om det är djur där man vet vad som ligger bakom osv…
Men tillbaka till ursprungsfrågan, så att sätta ihop tre djur i avel kan vara lite kruxigt och kanske inget som jag egentligen rekommenderar överhuvudtaget. Det kan gå att sätta in hanen direkt, men det kan även vara så att det aldrig kommer gå att få ihop dem. Om det är så att det går att få ihop dem måste du dock vara medveten om att du kommer behöva fler burar för att sära på dem när de blir dräktiga osv…
Sen måste jag bara höra, är det samma honor som du för någon månad sedan frågade om hade normal vikt som vägde 4XXg och 520g? Har de kommit upp sig i vikt jämfört med då, för annars så avråder jag starkt från att sätta dem i avel eftersom du kan riskera livet på honorna.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor