Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 742 ggr
anniejohanzzon
2

Badade chinchilla!

Hej på er allihopa! Jag ville bara lägga in en liten påminnelse här till allla som har eller tänker skaffa chinchilla att ta reda på hur dom ska skötas! Jag såg en chockerande bild på instagram förra veckan med en tjej som hade badat sin chinchilla. Chinchillan var helt blöt och såg helt deppig ut. Tjejen var överlycklig för att den hade blivit så fluffig efteråt… Jag sa till tjejen att man absolut inte ska bada chillor i vatten och några dagar senare hade hon tagit bort bilden. Inte jätteroligt att stöta på sånna bilder… Hoppas bara att den lilla killen klarar sig…

[Wildfires]
0

Jag har även sett liknande, även där chillan matas med direkt farlig mat. Men också när de badat den i vatten då. Jag har försökt ett antal gånger att upplysa om att det är farligt, men alla la dövörat till. Sjukt, bara sjukt!

-Aida-
0

Tycker det är vidrigt när djur vansköts, chillor har redan fluffig päls de är inte tack vare vatten, de är naturligt fluffigt och mjukt med hjälp av sand så sköts de bra.
Får hoppas personen använde hårfön för att torka pälsen på svag värme annars blir de väldigt trist för chillan på många sätt..

Detta händer dock inte bara chillor, alla djur råkar ut för dessa saker, även om personen i fråga kanske redan vet om de så väljer de ändå att utsätta djuret för de som är farligt för exempelvis underhållning, vad som är så roligt med de fattar jag inte ens själv, då lär man väl vara kall hjärtad  om man tycker de är kul att tvinga sina hamstrar att simma i en bassäng i panik till exempel.

CatchFatch
0

Jag vet en som var tvungen att bada sin chilla och hon vill inte göra om det! Tror hon sa att det tog 6(!) timmar med hårfönen innan chillan var torr nog att sättas in i buren!

Chillan behövde ta ett bad efter att den fått lim/tapetklister/färg eller något sådant ( kommer inte ihåg exakt vad det var) på hela bakdelen av kroppen och kunde då inte sandbada eftersom att det fastnade och blev tovor då.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

anniejohanzzon
0

Det är hemskt! Själv tycker jag att det är tillräckligt med underhållning att se dom springa runt och hoppa i rummet eller när man har lagt in en ny sak i buren och dom utforskar det…