Fel på chillan?
Var och hälsade på en vän och hennes chillor igår. Alla chillor var fina och välmående utom en. I en av hennes burar satt en ensam chilla som jag tycke var lite tanig. Den hade inte öronen rakt upp som andra chillor har utan hade dom lixom vikta nedåt bakom om ni förstår vad jag menar. Den såg väldigt ledsen ut om man säger så. Kan det vara något fel på den?
Antingen så satt den och sov eller så mår den dåligt, mina ser ut så när dom sover, sitter den ensam så kan de också vara att den känner sig ensam, dom ska ju sitta två och två eller fler, en chilla som känner sig ledsen kan sluta äta eller äta mindre, sen kan de ju också vara att den inte är bra i magen eftersom du sa att den såg tanig ut.
Du kan pröva prata med henne om chillan och hur den mår, tycker du den missköts finns ju länsstyrelsen.
Hos en del chinchillor är det ett släktdrag att visa vilket humör de är på med hjälp av öronen. Jag hade en superfin hona som brukade göra så när hon blev störd eller var lite missnöjd. Jag har nu hennes barn och barnbarn som gör likadant med öronen. De lägger öronen bakåt och de blir helt ihopskrynklade. Och tänk på att en del chinchillor blir tjuriga om man stör dem när de sover.
Viktiga saker att veta för att kunna bedöma om något är fel på den är till exempel hur gammal den är.
Jag tycker du ska besöka din väninna igen och försiktigt ställa lite frågor om den ensamma chinchillan. Hur gammal, varför ensam o.s.v. Kanske kan din vän berätta något om chinchillan som bringar klarhet i varför han är tanig och varför han sitter ensam.