hjälp!!
Hej! sen en och halv vecka tillbaka har mina två chinchilla honor börjat bråka på nätterna. Den lite äldre (3 år) verkar ge sig på den andra (1år). Det blir inga sår eller blod men det är massor av päls som ramlat av från 1 åringen. Detta sker under natten bara men på dagen ligger de bredvid varandra och sover. Varför bråkar de? Kan det vara för att de blivit könsmogna? Varför just på natten? Vad tycker du vi ska göra? Tacksam för svar om du kan!
Svårt att säga vad det beror på. Jag skulle börjat med att sätta in extra matskålar och vattenflaska och ge hö på två ställen.
Fundera också på om huset är tillräckligt stort och det finns gott om plats på hyllorna. Aktivera dem med lite mer tuggsaker kanske.
Bara för att börja med något, så hade jag gjort dessa sakerna.
När dem kommer upp i 1 års åldern tycker jag många chinchillor ändrar beteende lite, kanske försöker klättra i rang typ, kan vara nåt sånt som orsakar bråket, rasta dem ca 1 timme på kvällen innan du ska sova och se om det kan lugna ner dem och som #1 sa, 2 matskålar, 1 vattenflaskor, 1 höplatser osv :)