Panik! Chinchillabur önskas köpa snarast.
Jag är i stort behov av en chinchilla bur då den jag köpte med chillor a är för liten, frågade före hur stor den var och fick till svar att den hade godkända mot enligt Jordbruksverket. Men efter lite funderingar då jag tyckte att den kändes lite liten så mätte jag buren och upptäckte att den är för låg. Den är även svår att rengöra och pyssla runt i då dörrarna är väldigt små och sitter tokigt till. En skitbur helt enkelt. Jag har letat runt som en galning och inte hittat någon som duger helt än. Buren får mer än gärna vara ett hemma bygge bara den har bra mått. Även köpes burar är av intresse. Eller ritningar på bra burar byggda från grunden och inte ombyggda skåp/garderober då även dom är svåra att hitta här. Max 15 mil från Skellefteå.
Hur stor och dyr får den vara? För granngården har 120 cm breda hundgårdssektioner i metallnät (180 höga) som är lätta att sätta ihop i en fyrkant. De kostar typ 500 kronor styck, men dörrsektionen är lite dyrare, fast lättstädat blir det då du kan gå in och stå i buren själv.
Sen är det ju bara att sätta dit en plywoodskiva som tak och någon typ av plastmatta i botten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det låter inte så farligt dyrt, ska kolla upp det om det verkar bra.
Det blir inte bra att bygga bur till chinchilla av, men tack iaf:)
Vart bor du?? Jag har en godkänd gallerbur, fäboden. Som du kan få köpa 500kr Plåt botten å saknar hyllor gör min!
Utan fast botten vågar jag inte ha då vi har hund även om hunden inte får vara i samma rum. Furet Tower gillar jag inte riktigt, men har kollat lite på savic dubbel 95 och undrar om den är bra till chinchillor?
Menar du Royal Suite 95 Double från savic?
Då måste du skaffa plåt botten och ersätta de i plast, för de kommer tugga i sig, plastbotten som kommer med är billigt skräp som går sönder under frakten, totala storleken för buren är 120 hög, 67 djup och 95 bred, då saknas de 5 cm på bredden.
Om man är petig med de där 5 cm, då är de inte bra, sen hur du inreder är upp till dig själv hur bra det blir.
Till exempel mellan vången kan man strunta i och sätt dit brädor istället.
Den buren är drömburen för alla som äger råttor just för att den är så stor och i riktigt bra kvalitet, lätt att städa med de stora dörrarna och ger många möjligheter till inredning.
Det är allt jag kan om den buren.
#8 fel, det finns ingen lag som säger att buren måste vara 100 bred.
95 bred och 67 djup ger en bottenyta på 0,63= lagligt :)
Så TS är det den buren du vill köpa verkar den helt laglig :)
#9 ååh vad snällt av dig att kommentera på de, tack. :)
Om du ska beställa den så rekommenderas Zooplus om du inte redan stött på den sidan, tror man får gratis frakt inom Sverige, levererar hem till dörren gör dom också.
#10 det är vanligt missförstånd att man tror att det är lag på att den ska vara 100 bred :)
Lagen säger att botten ytan ska vara minst 0,5 m2, kortaste sidan ska vara min 50cm, och höjden ska vara minst 1m:)