Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 08-beteenden
Läst 611 ggr
Rafflan
0

Ihopsläpp, hur långt får det gå?

Håller på att sätta ihop 1 kastrerad hane med 1 hona just nu, haft dem i transportbur i ca 1 timme, dem har små tjafsat lite men inget allvarligt så flyttade över dem till nya buren nu, dem fortsätter bråka, jaga varandra och pipa åt varandra.

Hur långt får det gå innan man särar på dem? ska man sära på dem om dem får små sår?

_Blir alltid så orolig vid ihop sättningar när dem bråkar, hade en trio som suttit ihop i 4 månader som en dag rök ihop och en blev så illa skadad att hon inte klarade sig :(
_Satte ihop 1 annat par igår och 1 till par idag och dem bråka inte alls.

Spjetan
0

Jag brukar sätta tillbaka dem i transportburen om de jagar varandra i buren. Och vänta en stund till innan jag provar igen.

LadyS
0

Jag burar ha mina sittandes i transporten upp imot en 5-6 timmar. Då har de haft god tid på sig att bekanta sig med varandra och man har hunnit se/höra om det är mycket gruff. 

Normalt sett försöker jag göra en ihop sättning efter en utställning och det brukar vara den tiden som det tar att köra hem så har fortsatt på den tiden. 

Något annat är att sätta dem i transporten tidigt på morgonen då de är lite tröttare och slöare än på kvällen.

Spjetan
0

Stunden i transportburen kan vara olika lång!

Ibland mycket lång om det är ett par jag väldigt gärna vill ha ihop! :)

Millchan
0

Har provat både att sätta direkt ihop i buren och i transport, tips är att göra ihopsättning på morronen eller förmiddagen när dom är lite små trötta precis som LadyS säger.

Sen är det vanligt att det jagas/rumlas lite i buren så där får man ha lite is i magen, men ser man att dom flyger på varandra för att skada varandra så är det bäst att sära!

Har du en bebis som piper så är det bra för den visar underlägsenhet, är det en vuxen hona du stoppat in hos hanen borde det också gå bra för då luktar det hanens revir och hanar brukar vara lite mindre dominanta än honor så det rekommenderas att man sätter honan in till hanen!

Så mitt tips är att ha is i magen och sära inte för tidigt men ha koll på att det inte blir bråk på allvar!

Lycka till

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Spjetan
0

Att de jagar varandra i buren gillar jag inte. Oftast kastar de sig i panik utför hyllor och slår i saker. Jag ser risken som stor att någon kan skada sig. Men ibland kan det vara så att de håller sig undan varandra och sätter sig i olika delar av buren och springer undan när de träffas. Då är det okej för min del.

Jag sätter hellre tillbaka dem i transportburen igen om den ena jagar den andra. Eller sätter den dominanta i transportburen med nätet mot burens nät ett tag.

Rafflan
0

Provade sätta om dem i transportburen runt lunch och sitta där några timmar, senare på e.m flyttade jag in dem i buren igen så det gick bra i transportburen, dem rök aldrig ihop men jagade varandra och små slogs i 8 timmar! så gav upp och särade på dem, tänker prova igen om 1 månad och se, kan ju vara nåt som störde dem, vart med om det för att det först gått skit, gett det några veckor, provat igen och då har det gått problem fritt, tråkigt att ha dem sitta själva just nu, men dem kan inte hålla på i 8 timmar liksom :/

Spjetan
0

Jag började med en hopsättning igår morse. Satte dem i transportbur och det gick ganska okej, men i buren började han fara runt som en galning och var rädd för henne. Hon gjorde inte mycket, det räckte att hon tittade på honom, men han riskerade att skada sig. Så tillbaka in i transportburen igen. På kvällen gjorde jag ett nytt försök. Men likadant. Så in i en ännu mindre transportbur i någon timme och sedan en vanlig transportbur med mat, hö och vatten in i sovrummet under natten. På morgonen satte jag dem i buren och de sitter nu tillsammans.

Jag hade inte is i magen att låta dem jaga varandra i buren, men nådde trots det önskat resultat.

Jag anser att så länge det går okej i transportburen så finns stora möjligheter att få dem att bli kompisar. Med lite tålamod så brukar det gå till sist.

Rafflan
0

#7 ja mina jagade inte varandra no stop utan till och från, med 30 min-2 timmars mellanrum men vågade ändå inte ha dem ihop på det sättet.

Satte ju ihop 2 till par i första vevan och dem gick problemfritt och det är så jag egentligen vill ha det :)