Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 5032 ggr
Virvlande
1

panik! hon åt en lecakula!

En av våra chillor hittade en lecakula på golvet som hon snabbt tuggade i sig. Är det farligt? Vad borde vi göra?

-Aida-
0

Ä inte lecakulor sånt som man lägger i blomkrukor?

Du får hålla extra koll på den, stora djur som hundar kan nog klara de lättare men mindre djur kan få problem i tarmen, sen beror de på hur känsliga magar de har och tur förstås, små bitarna av såna kulor kan också vara vassa men de kan ju mycket annat vara också som plast.

Mina chillor har ätit de mesta som tejp, hårdplast, mjukplast, gummi, snören, färg, tapet, ännu har de klarat sig bra som tur är, fick rensa ut mitt rum från allt de kan få tag på, däremot visste jag inte att de fanns en list av mjukplast inne i buren, de la listen i matskålen och åt upp mer än halva. << Den hörde till den nya plåtboten jag fick, trodde de var en invikt kant av plåten.
Jag ger extra hö när de ätit nåt olämpligt, veterinärer jag ringt har inte heller varit till stor hjälp när man frågat om råd.

Virvlande
0

Tack för svar! Jo det är i princip bränd kalkfattig lera. Jag tänkte ge henne ett russin för att få fart på magen ordentligt, lägga in en massa hö och hoppas att hon dricker mycket. Sen ska jag dammsuga innan de får komma ut ikväll och då får de vara ute extra länge. Jag känner mig så himla klantig bara.. :/

Virvlande
2

Väckte dem nu och gav båda varsitt russin, vet inte om den andre fått tag i nåt heller. Båda var morgontrötta men åt gladeligen sitt russin. Nu äter de pellets och ser lite piggare ut. Jag hoppas på det bästa.

Virvlande
4

Kan meddela att båda chincillorna mår bra. De äter, är pigga och ser inte ut att må dåligt. Lättnaden är enorm!

Rafflan
0

Bra :)

-Aida-
0

Vad bra att de löste sig. :)