Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 531 ggr
-Aida-
0

Frustrerad av miljön?

Har ni varit med om chinchillor som blivit frustrerade och aggressiva på grund av miljön, de vill säga rummet dom motionerar i?

Mina chillor springer i mitt rum, men i två dagar nu har Remus den äldre, gömt sig i ett hörn och varit väldigt aggressiv mot Cédric den yngre och anfallit honom, dragit av hans päls, de ligger lite tussar här å där både som han dragit av och som Cédric släppt, han skriker och piper, Cédric sprang och gömde sig hos mig, jag försökte kalla på Remus men han fräste och krafsa med fram tassarna som en arg kanin mot min hand.

Jag trodde han kunde ha ont i magen eller nåt liknande, började tänka på att besöka veterinären, men ikväll såg jag att Remus gömde sig i samma hörn men sen sprang han ut i rummet, kollade väldigt frustrerat runt sig, han utforskade inte som han brukar göra, hoppade inte ens runt av glädje, han sprang mot sida till sida, och bara tittade runt, anföll Cédric, sen tittade han bara på mig medans han satt på baktassarna, sen fortsatte han titta runt, han såg stressad ut, de fick mig att tro att det är mitt rum det är fel på istället, att de gör honom frustrerad på något vis.

Vad tror ni?

Rafflan
0

Vad är det för ålder på chinchillorna?
Hur länge har dem suttit ihop?

Det kan vara någon lukt som stör eller skrämmer honom, om han eller kompis är unga kan det vara könsmognaden som spökar, men kan även vara att han inte mår bra/är sjuk och blir stressad av det.

Prova att motionera dem i ett annat rum kanske?

-Aida-
0

Remus är 1 år och 7 månader, Cédric är precis 1 år och 1 dag, han fyllde igår. :P
Jag har sett att Cédric är väldigt jobbig mot Remus många gånger och försöker dominera mot honom, de brukar bli dagligen lite gnäll mellan dom men aldrig våldsamt.

Jag provade motionera dom i ett annat rum som är tomt just nu, men de verkade dom bara bli super oroliga över, dom springer in och ut ur buren hela tiden när dom motionerar, tror du jag ska prova flytta in hela buren dit och se de blir bättre?
Motions ytan skulle bli enormt mycket större än i mitt rum.

Om de skulle vara könsmognaden som stör, vad kan man göra åt de då?

Isfolketschinchilla
0

Könsmogna blir hanarna vid 10 veckors ålder så det är nog inte det, mer en kamp om alfa, skulle jag gissa, har du fler chillor?

Rafflan
0

#2 Du kan ju prova ha dem i andra rummet 1 vecka och se vad som händer :)
Det kan vara åldern som spökar, att dem runt 1 år brukar börja klättra i rang och kaxa upp sig lite, då behöver man bara ge det tid :)

#3 ja det stämmer men vid ca 1 års ålder verkar många hannar börja klättra i rang och bli med "haniga", det är ofta då folk verkar få problem med att deras hanar slåss och inte funkar ihop längre.
Dock verkar ju inte TS hanar slåss, men det kan vara det som gör dem lite i "obalans"

-Aida-
0

#3 Dom två är mina enda chinchillor.

Finns de en risk att dom inte kommer fungera tillsammans alls då om det är åldern som spökar på?

Millchan
0

Tror nog mest att det är dominansbeteende!
Vem bestämer i buren/utanför, ibland kan det skifta mellan djuren ett tag är det ena som bestämmer sen tar den andra över!
Det kan ibland vara svårt att ha två könsmogna hanar ihop men nu har du ju inga honor som brunstar!

Är det bara när du rastar chillorna som detta beteendet dyker upp?

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

-Aida-
0

Förut va de bara under motionen de höll på, men sen började de i buren också, de slutar inte förrän Remus (den äldre) ryckt av en tuss från Cédric, då blir de sams igen, ibland när jag städar på morgonen kan jag hitta någon tuss av att dom bråkat då på natten, då har jag däremot inte sett om de är ryckt eller släppt päls, jag trodde de kunde vara dominans bråk tills Remus blev aggressiv mot oss båda.

Remus har ett väldigt dominant beteende i buren också, jag har två matskålar på olika våningar, han försöker vakta båda två, han hoppar mellan dom upp och ner, så Cédric inte ska få något, han ger upp efter en stund, jag fick sätta in en till höhäck också, jag såg att Remus hoppade på honom så fort han åt av de med, nu har han däremot kommit på att man kan välta över matskålarna så jag får sätta fast dom i gallret.

Rafflan
0

#7 oftast ger det sig med tiden, ha tålamod och håll koll så dem inte börjar slåss på riktigt :)

-Aida-
0

Jag flyttade mina chinchillor till de andra rummet och Cédric blev överlycklig för den stora ytan att springa på medans Remus fortsätter vara super tjurig hela tiden, varför han är så sur fattar jag inte, han blir sur på allt, till och med mig. <<

Rafflan
0

#9 motsvarighet till tonårs trots kanske?

Svårt att säga, kan vara beteende eller nåt som stör honom, försök att inte hantera honom i onödan och bara ge honom tid i lugn och ro? :)

-Aida-
0

Nu när dom bott där inne i rummet får dom nog mycket mer lugn och ro, ingen jag som sitter och knappar på dator, dom har dörr också till rummet som kan stängas, det är nog bättre de med för Remus tycker min pappa är obehaglig, de tycker ja med men han skulle aldrig vara elak. :P
Så det är inte fel att lämna chillorna ifred i största tiden? dom sover ju under dagen då kan man ju inte hålla på med dom, men räcker det om man umgås med dom en eller två timmar per kväll utan att dom blir ledsna då under motionen?
Eller ska man titta in och prata med dom också.
När dom va i mitt rum prata jag med dom när de tittade ut från sina sovställen, eller är det jag som är för social för dom? xD

Rafflan
0

#11 ligger dem och sover låt dem vara, söker dem kontakt kan du prata och gulla med dem, och när dem hoppas löst kan du prata med dem men kela bara med Remus om han kommer fram till dig :)

-Aida-
0

#12 Då gör jag på det viset. Tack för din hjälp. :)