Ni med hund.
Hur har ni gjort så att era chinchillor och hunden/hundarna kan vara med varandra utan att chinchillorna ska bli rädda?
Sitt i ett litet rum, ha med er både chinchillorna och hunden, se till så ni har bra uppsikt mellan dem. Sen låter ni de få sniffa på varandra, om hunden blir allt för upphetsad, säg till den. Så här gjorde iaf vi, iofs har vi chihuahaor så det är kanske lättare att ta fast en sån om de börjar jaga chillorna.
Glömde skriva Lycka till! :P
okej jo hunden får sitta utanför buren och så får dem sniffa på varandra genom gallret nu :) jag har ju bara en liten valp så den är ganska uppspelt av sig :)
Ehm jo det är nog bäst med ett galler mellan dom då :)
Har inte min hund lös ihop med chinchillorna men han är bakom mig när jag mata dem och städar burarna utan problem. Bara hunden lärt sig att hålla avstånd när man håller på med chinchillorna :)
#5 jo man vill ju inte att hunden ska äta upp dem :)
Har iofs inte hund, men motfråga - Måste chillorna och hunden umgås? Vad får djuren ut av det?
En olycka händer så lätt. Tänker på hundens leksignaler som lätt kan orsaka stor skada på liten chilla.
#7, jag bor i en 1:a och buren är en garderob som står på golvet så hunden går förbi buren varje dag och eftersom jag har en 1:a så släpper jaga ut chinchillorna i hela lägenheten så om inte hunden ska vara nära dem så måste vi gå ut med hunden innan vi släpper ut chinchillorna.
#8 rasta chinchillorna på toan eller stäng in hunden på toan när du rastar chinchillorna :)
Vi har försökt vänja alla våra djur med varandra så att de inte ska vara rädd för viseversa. Nu får tex inte våran ena fågel panik när katterna är i närheten av buren, utan våran jako kan t o m försöka landa jätte nära, brevid katten.
#9 Jo de kan man ju göra men nu äre ju så att vi delar toa med en annan lägenhet så man kan inte stänga in sig så länge om grannen vill på toa.
Så det skulle vara skönt om dem kunde vänja sig med varandra.
Min hund har varit med oavsett vilka djur jag haft. Katter, kaniner, råttor och nu chinchillor. De är lösa med varandra varje dag. Mitt tips till dig är att vänta med att introducera dina chillor med hunden ute på golvet tills hunden mognat till lite. Träna sedan hunden, lär den att chinchillor inte är leksaker, utan snarare ett lugnande moment. Lär hunden att du är mer intressant än andra djur, till exempel med godis eller dylikt beroende på vad som intresserar hunden. Använd dock inte belöningsmedel som får hunden upp i varv, som sagt, tanken är att hunden helst skall förknippa dina chinchillor med lugn och ro, gärna vila helt enkelt! Går hunden upp i varv kan jaktinstinkerna sätta i gång på bleka sekunden. Så alltså, chinchillor= lugn och ro. Träna hunden att ligga utanför buren utan att bry sig om chinchillorna över huvud taget. Och första gången de är lösa tillsammans, annvänd koppel för kontroll och korrigering och belöna stillsamt när hunden är lugn och sansad. Gå gärna ut med hunden och träna ordentligt innan så att hunden är nöjd och trött innan introducering.
Hej! Min hund var 6 år när jag skaffade chinchilla. Jag bara släppte ut dom tillsammans i rummet och satte mig i sängen och kollade på vad dom gjorde. Det är bra att ha pli på sinhund så man enkelt kan säga till den om den tillexempel leker lite för våldsamt med chinchillan men det gick superbra för mig! :) Nu leker dom varje dag och är som bästa vänner, ibalnd ligger dom till och med och sover med varandra.
Kan ju vara roligt att läsa ifall nån annan undrar om samma fråga :)
Apropå hundar och chillor:
http://chinchilla.ifokus.se/discussions/52ffacd38e0e745250000385-do-av-chock?discussions-1
Nu verkar det ju som om det gick bra trots allt, men ändå; hund = jägare, chilla = bytesdjur…