Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 698 ggr
seba
2014-02-15 19:07
0

Dö av chock?

Imorse vaknade jag av ett jäkla liv från nedervåningen. Normalt sett bryr jag mig inte när hundarna lever rövare, men nånting kändes fel nu. Så jag springer ner och ser att två av hundarna attackerar en av chillorna, som tagit sig ur buren och nu är i köket. 

Jag får såklart panik och sliter undan hundarna, Roger (chillan) är i chock och rör sig inte. Han har stora toffsar borta ur pälsen och andas så ytligt och snabbt att jag först inte vet om han lever. När jag stoppat in honom i buren ser jag att hans bror Roy är borta. Väcker sambon, vi hittar honom efter en stund längst in under soffan. Jag får tag på honom, kollar igenom och ser att han måste hunnit undan från hundarna för han ser helt ok ut och är piggare.

Nu till min fråga, kan de dö av chocken? Var inne för en stund sen igen och kollade till dom, båda två verkar normala igen. Vet inte om de ätit eller druckit, har försökt låta dom vara så mycket som möjligt. Ingen har något sår, de är båda hela i alla fall.

Sjöstjärna
2014-02-15 19:09
0

Det är möjligt att dö av chock, men eftersom Roger verkar har hämtat sig igen och båda är som vanligt tror jag inte det är någon risk längre.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

seba
2014-02-15 19:10
0

#1 Så om han skulle ha gjort det, skulle det hänt tidigare?

Sjöstjärna
2014-02-15 19:17
0

Jag skulle tro det, ja. Men om du är orolig kan du alltid ringa närmaste djursjukhus och fråga.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

seba
2014-02-15 19:20
1

Tack så mycket!

Rafflan
2014-02-15 21:53
1

Ja dem kan dö av chock men då brukar dem inte bli sig själva igen. Du kan ringa ett djursjukhus men rekommenderar inte att åka in om dem verkar må bra då risken att dem blir stressade igen är stor :/

Isfolketschinchilla
2014-02-16 06:16
0

#5 klart de inte blir sig själva igen om chillan dött? Det är möjligt för dem att dö av chock, dock har de som instingt att släppa pälsen när de blir rädda men det vet du säkert, håll ett öga på dem och om du säger att de verkar pigga och sig själva igen är det nog ingen fara! Håller tummarna för dem! :) Btw, hur tog dem sig ut? Buren kanske måste ses över så det inte upprepar sig.

Rafflan
2014-02-16 10:40
0

#6 du missuppfattar mig.

En chinchillor som hamnar i chock blir stel, apatisk, vill inte äta eller dricka, den bara sitter där, och tillslut kan den dö. Börjar den dock komma igång, äta lite igen, dricka, hoppa runt och vara som vanligt är risken liten att dem dör, då har den med största sannorlikhet klarat chocken och kommer bli bra med tiden (om dem inte fått invärtes skador)

seba
2014-02-16 15:06
1

#6 Gallret som man kan öppna på övervåningen hade dom lyckats få upp, och sen tyckte dom det verkade som en bra idé att utforska utanför deras rum eftersom dom aldrig är där annars antar jag =)

Nu har jag böjt delarna man stänger med innanför det andra gallret så dom omöjligt kan ta sig ut själv igen. Vill absolut inte  vara med om det igen!

Jag lät dom vara mest igår men idag var jag inne i buren o plockade igen, dom verkade som sig själva; griniga för att jag väcker dom ;)

Rafflan
2014-02-16 17:06
0

#8 då är det nog ingen fara med dem :)

Isfolketschinchilla
2014-02-16 18:52
0

#8 det var nog klokt av dig! :) bäst är ju när man kan bestämma själv när de ska utforska! Helst utan hundar! ;) Men då är det nog ingen fara ska du se! De hade tur, de små luddisarna :) håll koll så magarna håller igång sig bara :)

seba
2014-02-16 20:17
0

Jag hoppas verkligen det aldrig händer igen. Det var ingen kul syn kan jag meddela.. Och om det ändå skulle hända att de tar sig ur buren en gång till hoppas jag de är smarta nog att stanna i sitt rum där inte hundarna kan ta sig in ;)

Jag håller koll på dem, hittills verkar de som vanligt =)