pälsproblem eller nåt
Jag har en fina standard grå hona som för det mesta sover i spånet.
Hon har nu dom senaste veckorna haft magen full med torkat urin.
Är i denna bur noga med att spånet alltid är rent och torrt samt att dom hela tiden har ren sand.
Får även skura hyllorna då antingen denna hona eller den andra kissar på hyllorna.
Vad kan jag göra åt detta problem? Är inge kul att behöva ta ut henne flera gånger och tvätta magen lite lätt med fuktig svamp och sen sitta och torka henne. Hon har inget emot det då hon gärna sitter med i tex soffan. Men är ju så tråkigt att hennes annars vita mage alltid är gul. =(
Du får helt enkelt strö spån på hyllorna då hon förmodligen vill ligga högt och känner att det inte är värt att gå ner och kissa i spånet. För hon verkar frisk i övrigt?
Ja hon äter och dricker som hon ska och ligger bra i vikt. Vet dock att hon vägt mer innan hon kom till mej. Får testa med spån på hyllorna. Får se vad hennes burkompis tycker om det oxå.
Kan ju även vara något med urinvägarna som är fel. Så om det finns en duktig veterinär och du är orolig för henne kan du ju få kollat upp det kanske.
Håller med Spjetan, kolla om chillan har fått problem med urinvägsinfektion!!!
En antibiotikakur kan hjälpa snabbt och få in det snabbt då det kan gå riktigt illa om inte chillan får hjälp!
Ger du chillan antibiotika så glöm inte att ge tex fil med bakterier i några timmar efter medicinen så att magen håller sig bra!
Spåna inte på hyllorna då det främjar chillan att kissa där!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Nu blir jag riktigt rädd, har exakt samma problem med min chilla Blue här hemma. Hon är alltid kissig runt könsorganet och ner mot rumpan. Dum som jag har varit har jag tagit för givet att hon sitter och kissar på hyllan och sitter kvar och blir blöt (ja kissar på hyllan gör hon). Tur Annette kommer i morgon och kan hjälpa mig att få tag i en bra vet.