Kastrering
Jag funderar på att kastrera en av mina hanar.
Någon som vet vad det ligger på i pris?
Har du honom med en hona?
Riskerna med kastrering är stora och komplikationer efter kastreringen är också mycket vanliga. Bland annat i form av pungbråck som kan dyka upp många år efter. Pungbråck kan infekteras och bli bölder. Just idag fick jag se en mycket ful bild av en kastrerad chinchillahane som fått pungbråck. Veterinären (en mycket duktig rekommenderad av många) trodde inte på det och han gick obehandlad. Och det hela blev riktigt otäckt (en böld). Jag vet inte hur det hela slutar.
Tyvärr har jag ingen aning vad det kan kosta. Men jag skulle aldrig utsätta en hane för detta.
Ytterligare en aspekt i det hela är att många blir av olika orsaker vingade att sälja sina chinchillor efter något/några år. Då kan det vara så att kastreringen påverkar negativt. Den tilltänkta ägaren kanske inte önskar en kastrerad hane.
Många tror också att kastrering av en hane kommer att göra att han på något sätt blir annorlunda i sitt sätt eller temperament (som t.ex det blir på hund eller katt). Detta sker inte med en kastrerad chinchillahane. Han kommer fortfarande att tro att han är jättefertil och vilja para honan eller bråka med sina killkompis i buren.
Jag tror säkert att det finns många som förespråkar kastrering. Men jag gör det inte!
Priset ligger från 700 kr och uppåt.
Har aldrig själv gjort något kastration på någon av mina chillor.
Men som ovanstående har skrivit så kan det bli väldigt tråkigt påföljder av det. Lika väl som allt kan gå hur fint som helst.
Tycker du ska överväga den informationen du fått innan du väljer att göra en kastrering.
Bror på varför, finns MÅNGA risker med kastrering och det verkar som många chinchillor dör i efterhand…
för mig kostade kastreringen totalt: 1200:- (700 för operationen och 500 för undersökning)
Jag kastrerade pga att många djur i hanens linje dött, och vågade inte sälja honom pga risken att någon avlade på honom ändå så kastrerade, och nu sitter han ihop med en hona och lever livet.
Hans kastrering gick bra och utan problem, men inte alla som gör det tyvärr.
Jag har kastrerat 3 chillor hos Blå stjärnan i Göteborg, det har gått på runt 1000kr. Senast var 2011, min Buck som bor just nu med sin kullsyster. Alla har det gått bra för! Pigga och på igen redan dagen efter. Kissat och bajsat och börjat äta redan samma dag.
Där har dom skilda rum så att chillan har det så lugnt som möjligt på förmiddagen, kan få lite lugnande, kastrerar på eftermiddagen genom att söva med gas i öppen mask och gör två snitt i buken och avlägsnar testiklarna. Syr/tejpar ihop med en tråd som försvinner av sig själv.
Det är just lugnet före och efter som är otroligt viktigt för chillan vid ett ingrepp, då de är bytesdjur så är det just hjärtat som tar stryk om det går för högt och sövning på det ställer till det.
Alla ingrepp innebär alltid en risk, men kastrering har hjälpt mig och mina chillor otroligt bra.
kastrerade min hane för ca 800-900kr tror jag, gick toppen.