Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1054 ggr
Jessicaskåne
0

Rasta Chillor?

Hej!
Vi har lite problem med hur vi ska rasta våra chillor nu när vi möblerar om.
Grejen är den att både jag och min pojkvän lirar ganska mycket data och har därför datorer och grejer på rummet (en hel del sladdar alltså). Just nu är det löst på så sätt att rummet är avdelat med en bred fåtölj och några tomma datorlådor m.m. (inte så praktiskt eller snyggt) och så har vi min pojkväns dator grejer på ena sidan av rummet och chilla buren på andra sidan så att dom kan vara ute i halva rummet och springa utan att vi behöver oroa oss för att dom ska gnaga på några sladdar eller göra illa sig/ välta något.
Men nu är det så att jag kommer börja vara där rätt mycket mer på grund av personliga anledningar och det kan bli rätt jobbigt i längden att game:a i sängen med datorn på en köksstol + att jag även har två kaniner som också måste få plats i samma rum ^^ så därför måste vi möblera om.
Då kommer det inte gå att dela av rummet på det viset längre eftersom att skrivborden som vi kommer införskaffa oss måste stå på långväggen. jag länkar två bilder på skisser på rummet hur det ser ut nu och hur det kommer se ut sen så ni förstår bättre hur jag menar ^^ 

Så då undrar jag om ni har några tips på hur vi kan skärma av rummet där jag ritat en "ring" vid chilla buren, som både är praktiskt, säkert, hyffsat snyggt (bättre än datorlådor) och inte speciellt dyrt, så att vi kan låta chillorna springa runder där utan att behöva oroa oss för att dom ska ta sig in på andra sidan till våra datorer & kaninerna.
Hur brukar ni göra när ni rastar era chillor? 

(ringen runt kaninburen är kompostgaller så att dom också kan vara ute och rastas, men det fungerar ju inte till chillorna då dom garanterat utan problem tar sig igenom). 

Tacksamma för snabba svar! :)

Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP

Jessicaskåne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är skissen på hur rummet ser ut nu :)

GG WP

Jessicaskåne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är skissen på hur det kommer se ut efter att vi har möblerat om! :)

GG WP

-Aida-
0

När man har chillor är de svårt att hålla nånting snyggt :P De jag kommer på ni kan göra är att skaffa skjutdörrar som ni kan skärma av chillornas motions område. Men de kanske inte är så snyggt i alla fall med lister längs golv och tak. Jag har ett galler som egentligen är en kanin hage och skärmar av halva mitt rum så mina kan springa där, de hoppar ju över om jag lämnar dom obevakade men jag sitter ju alltid ändå och leker med dom. Om ni äger lägenheten kan nu ju bygga en egen vägg men de kanske inte är så snyggt heller. :P Eller så kan ni offra ett rum som bara är till chillorna men de är ju inte så roligt heller att göra. Det är svårt med chillor som tar sig ut så lätt om man har galler och sånt.

Isfolketschinchilla
0

Rasta dem på toan elr något :P

LadyS
0

Jag kom och tänka på någon form av vikdörrar…  Typ det man hade förra och bytande om bakom.

Något som ni kan veckla ut när de ska rastas och sedan fälla ihop och lägga under sängen kanske när de sitter i buren så behöver de ju inte så allt för jävligt ut hela tiden. 

Vikdörran kan ni ju göra av vanliga luckor om ni inte har så ni kan bygga egna. Vill ni kan ni ju såga ut cirklar/mönster i dörrarna och sätta nät där så ni kan se djuren samtidigt som de är ute. Där efter sätter ni gångjärn eller något i mellan så ni får vikfunktionen och sedan är det bara ställa dem som sicksack mönster på golvet så borde de stå av sig själv. 

Nu vet jag inte om detta skulle funka men är en idé som kanske kan utvecklas.

Rafflan
0

Någon form av skiva som är för hög för dem att hoppa över, tex 2 eller 3 delad som ni sätter ihop :)