Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett07-mat-utfodring-och-godis
Läst 672 ggr
-Aida-
0

bra hö vs dåligt hö

Så länge jag hade mina chillor fick dom äta hö som luktade gott de är grönt och fint, grova strån, riktigt fräscht och de kommer från en lokal bonde.

Efter mina chillor stannat hos min syster när jag var i Danmark så tog de höet slut i butiken, så de köpte ett annat, ofräscht, ljus grönt, luktar ingenting, har varit i en försluten påse med ett par lufthål, de är billigare än höet jag väljer att köpa.

Jag tog med mig resten av de höet som fanns kvar när jag tog med dom hem och sen dagen efter köpte jag de fräscha höet istället samtidigt som ja köpte spån.

Här är problemet, de vill inte äta de bra höet, de åt inte alls, när jag mot kvällen tog bort de och fyllde på med de sämre, båda två flög mot höhäcken och åt upp de, jag la in de fräscha höet igen men hade de sämre under, de grävde för att få upp de och lämnade de fräscha kvar, hur kan de vara godare för dom att äta, jag fattar inte alls.
Min allra första chilla åt inte hö alls om de inte var från bonden.

Jag vill ju ge mina djur de dom tycker om att äta och har bra kvalitet men jag vet inte vad jag ska göra om de hellre vill äta de sämre höet, de har heller inte lika grova strån, och ju grövre strån desto bättre för chillornas kindtänder. ><

Spjetan
0

Jag kan tänka mig att de blivit vana vid höet de hade och inte vill byta. Jag hade nog gett dem av båda sorterna för att se om de fortsätter gilla det "dåliga" höet. Om de fortsätter gilla det så kanske det inte är så dåligt.

Jag tror att det är bättre att de äter mycket av det "dåliga" höet än inget alls av det "bra" höet.

-Aida-
0

Tack för ditt svar, då får dom båda två då och ser hur de går sen. :)

Isfolketschinchilla
0

Kan va så att det höet som är sämre är besprutat med smaker som gör att de hellre äter det, inte alls bra så jag håller med övergående att försöka få de att vänja sig med det fina höet sakta men säkert :)

-Aida-
1

Ååh vad taskigt att bespruta hö, inatt blandade jag de två olika sorterna och de åt upp båda två, så det är ju jätte bra. :)

Isfolketschinchilla
1

Toppen! Ikväll tar du lite mer av det fina och mindre med det mindre bra så får vi se om det går ner! :)

-Aida-
1

Okej det fixar jag. :D

Isfolketschinchilla
0

Hur har det gått? :)

-Aida-
1

Det har gått jätte bra, inatt hade jag mer av de bättre och mindre av de sämre som du sa och de äter upp båda sorterna. :)

Isfolketschinchilla
1

Guh så bra! :)