Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett06-burar-och-inredning
Läst 1261 ggr
CaptainBunchie
0

Hur ofta städas det?

Är lite nyfiken.

Har själv vart väldigt slarvig med att städa åt mina chillor, antagligen på grund av att buren var väldigt hög och krånglig att komma åt, och dessutom var den i en smal hall. Man var dessutom tvungen att ta ut chinchillorna och ha dem i transportbur, då de annars kunde rymma väldigt lätt.

Nu har jag däremot fått en Ny bur, vilken är helt ultimat. Så nu har jag faktiskt börjat skärpa mig! Sopar av hyllorna varje förmiddag (alltså 1ggr/dag) och har tänkt att tömma botten en gång i veckan.
Sandbadet ska väl rensas dagligen också.

Hur städglada är ni? :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Anne.K
0

Jag sopar ur buren varje dag.
Sandbadet rensas varje dag.
Sedan gör jag en ordentlig storstädning av hela buren varannan vecka. 🙂

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

-Aida-
0

Jag städar min bur två till tre gånger per dag och sandbadet likaså, stor städning gör jag varannan vecka. Kan tillägga att jag är arbetslös så de finns inte mycket att fördriva tiden med :P

Isfolketschinchilla
0

Jag städar mina 5 burar en gång i veckan, ibland blir det varannan vecka beroende på hur mycket jobbet kräver per vecka. Då silar jag sanden, diskar flaskor och torkar alla hyllor! Mina chillor kan om du är kvicka, smita men de smiter inte värst långt, dessutom har jag två nyfikna katter som gärna sitter med och ska kolla varje procedur! :) de rör inte chillorna även om någon av dem lyckas skutta ut ur buren! Så med lite bra musik i bakgrunden så är det rena terapin att städa chillaburarna! Bör tilläggas att jag alltid väger mina chillor i samband med städ!

hhejlollo
0

Jag städar och byter vatten dagligen! Hade själv aldrig velat sitta i en liten bur med min egen avföring!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

JodineFritzl
0

Borstar hyllorna iallafall morgon och kväll i samband med matning och sådant, byter sanden varje gång och byter bottenmaterialet två till tre gånger i veckan beroende på hur mycket kiss och gammalt hö som har samlats där. Ibland byter jag bara hälften om det inte är så använt.

Rafflan
0

Försöker sopa hyllplanen varje dag, vissa dagar behövs det inte (är jag ensam om att ibland ha renliga chinchillor?)

Sandbadet silas ca 2 ggr/vecka (är jag ensam där också om att ha renliga chinchillor? XD)

Och mockar ut buren 1 gång/vecka = tar bort bajs, kissa, gammalt hö, osv, men det spånet som är fint låter jag vara kvar och fyller på med mer spån. Tömmer hela buren och stor städa den 1-2 ggr/månad.

Mina chinchillor är duktiga på att stanna i buren så dem är kvar när jag städar och "hjälper till" ^^,

mikkan01
0

Sopar bort allt när dom får ny mat ~ 2-3 ggr per dag, det går så snabbt så man gör det på automatik 😎
Spån byts 1 gång i veckan eller vid behov (om dom skitar ner mer än normalt eller strör på lite nytt spån om dom inte alls skitat ner mkt).
Sanden har dom slutat kissa i, har den varken nära mat eller spån så det är bara bajspluppar som hamnar där då och då så den silar jag igenom vid behov. 🙂

~mikkan

StarshineChinchilla
0

Jag kollar till alla burar (7st) varje morgon är jag vaknar. Vid behov sopar jag rent hyllorna. På kvällen sopar jag rent hyllorna, tar ut gammalt hö och fyller på nytt. Tar bort smutsigt spån. 

Gör en total rengöring 1 gång i veckan. Då byter jag spå och torkar rent hela buren. Diskar även matskålar och vatten flaskor.

Vid behöv rengör jag bur, matskål och vattenflaska oftare. 

Tvättar även alla hängmattor en gång i månaden. =)