När inavel och inte?
Om man kollar riktigt långt bra i dem flesta stamtavlor är djuren släkt med varandra. Oftast syns det inte på stamtavlan men finns längre bak.
Hur nära är okej att avla utan att inavla? Tex om en hona är farfars mor till hanen och mormors mor till honan, är det för nära släkt? detta kommer inte synas på ungarnas stamtavlan.
Om det inte är okej, hur långt bak är då okej?
Fick dessa tankar då jag söker nya avelshannar men dem djur jag kollat har oftast tex samma farfars mor som jag har mormors mor till mitt djur. Och även en import från Danmark jag kollade på var släkt.
Så börjar nästan blir "rädd" att vi har fått in för lite helt nytt blod till Sveriges avels chinchillor. Jag har 1 import hona som inte är släkt med någon här men så fort jag pratar henna är ju risken att alla ungarna är släkt med massa svenska djur :/
Det är intressant det här. Sök lite på nätet på linjeavel och inavel och bilda dig en uppfattning om vad du tycker.
Farmarna använder sig av linjeavel och får fram superfina och friska djur. Men linjeavel ska man nog bara ge sig in på om man är mycket insatt i avel och genetik. Det finns både fördelar och nackdelar med avelssystemen de använder.
Vanliga sällskapsuppfödare använder sig av i så stor grad som möjligt obesläktade djur. SCAF's regler för registrerade uppfödare har denna lydelsen "även vara obesläktade, det vill säga varje specifikt avelspar skall vara obesläktat i största möjliga mån, dock kan ”kusinparning” eller motsvarande förekomma."
Jag tycker att det låter okej med de djuren du räknar upp. Men att då i nästa led försöka att inte få in de gemensamma linjerna ytterligare en gång.
Ja det är intressant, då det är mycket vanligt med närbesläktade avel/linjeavel när man kommer till gnagare.
Aldrig haft ett problem med detta på chinchillorna men dem senaste djuren jag har köpt in ha vart svåra då det verkar som den svenska chinchillor verkar bli väldigt besläktade?
Verkar som samma chinchillor/linjer används väldigt mycket i Sverige och nu finns i många chinchillor stamtavlor :/