Sandbad
Jag undrar ska verkligen honan vara utan sandbad flrsta tiden i buren då hon har ungar? I mina öron låteer det lustigt. Om så är falket när ska sandbadet sötras tilkba in i buren igen? Chinchilkor behöver ju sand för att sköta sin päls och må bra.
Ja det stämmer att honan skall vara utan sandbadet den första tiden efter hon har fått ungar. Anledningen till detta är att hon riskerar att få upp sand i livmodern. Vilket kan leda till att hon blir dålig.
Det är som att strö sand i ett öppet sår.. vilket inte är det bästa för läkningen.
Jag brukar ställa tillbaka mitt sandbad 1-2 veckor efter hon har fått smått så hon kan få bada igen. Och visst de ser inte ut att vara i topptrim de där dagarna de är utan sandbad men hellre det än en sjuk chinchilla.
Hejsan!! Jag brukar ta ut sandbadet innan honan ska få om jag vet det! Dock burkar honan få bada flera gånger om dag när jag är med ;) När hon fått ungarna brukar jag ställa in sandbadet när ungarna är 7-10 dagar, om det inte är någe fel på dom! Dels för att ej få sand i ögonen å för att mamman inte ska få in sand där bak! ;)
Hej! Tack för svar. Då har jag gjort rätt. Misscat