Hur ska jag göra?
Hej! Jo, nu är det så att vi ska sälja min ena chinchilla (Morris) p.g.a att det inte ska bli inavel. Morris är en hane och min andra chinchilla är en hona. De är mamma och vuxen son. Vi tänkte köpa en kompis till Blom (andra chinchillan) och ska man då välja en bebishona? Jag har hört att det inte går att sätta ihop vuxen + vuxen, så vi vill vara på den säkra sidan. :) Jag tror inte heller att Blom vill sitta ensam så självklart ska hon ha en kompis!
Menar du att dom sitter tillsammans nu? Man ska ha tur om man lyckas få ihop 2 vuxna tillsammans. Jag har lyckats tidigare. Men det är mkt lättare att sätta in en bäbis. Den vuxna ser inte den som nåt hot. Så jag skulle satsa på en bäbishona som sällskap till din vuxna hona.
Just nu sitter dom tillsammans. När vi har sålt Morris ska vi leta efter en bebishona. :)
Jag satt in en treårig hane till min snart tioåriga hona (hennes partner avled) . Hanen hade aldrig varit tillsammans med annan chilla och honan har haft sällskap hela livet. Jag började med att sätta deras burar mot varandra och så fick dom nog stå i ca 4 veckor innan dom fick bekanta sig riktigt med varandra. Första riktiga mötet blev när dom va utsläppta på köksgolvet, de gick sådär. Problemet var hanen som var rädd, honan var mycket nyfiken. Allt handlar om att inte stressa utan låta de ta sin tid dom behöver. Lycka till
Hur gammal är ungen?
Om han är över 12 veckor bör du nog dela på dem då de kan bli könsmogna väldigt tidigt.
Ett annat alternativ för att slipps dela på dem och behöva köpa en ny är kanske att kastrera honom. Nu vet jag dock inte i vilken ålder de måste vara för att man ska få göra det men det kan ju vara värt att kolla upp.
Morris är 1,5 år. Han är fullvuxen.
Om dessa båda sitter tillsammans nu är det stor risk att du kommer att få en kull med ungar som blir halvbröder till sin pappa. Inavel.
Jag vill inte vara elak. Men du måste sätta dem i vars en bur! Varje dag som går är en stor risk. Risken är stor även att honan redan är dräktig!
Uppdatering: Morris är såld nu och Blom sitter ensam i buren, men vi kommer leta efter en bebishona som kan sitta med Blom, så att hon inte känner sig ensam. Vi kommer självklart tillbringa mycket tid med Blom nu. :)