Chillor
Hejsan!
Skulle gärna vilja veta för- och nackdelar med chinchillor. Skriv allt ni kommer på! Hur övertalar jag min sambo till att vilja ha chillor i framtiden? Jag vill väldigt gärna ha (vill iof ha allting, men chinchillor är så himla söta och lite roligare än katter kanske).
Enligt min åsikt: Negativt - kan va högljudda på nätterna - pluppar överallt - gnager på allt inklusive tapeter - (min chilla som e hane parar sig med mina strumpor, halsdukar och mössor) :P - stor bur Positivt - billiga att äga (däremot dyr veterinär vård) - lojala - charmiga - lätt skötta - allergi vänliga - väldigt rena av sig Du kan ge din sambo så mycket info du kan och visa youtube videos om dom, ni kan också åka till en uppfödare eller hälsa på någon med chinchillor, vissa naturbruks skolor har chinchillor också. Eller köpa chinchillor iallafall men de är nog otrevligt mot din sambo.
Kan vara svåra att få handtama….har försökt med min snart tioåriga hona men hon tycker absolut inte om när man tar på henne. Hon kan komma ut ur buren på mitt ben men så fort man petar på henne så sticker hon tillbaka in i buren. Man ska vara helt 100% säker på att man kan och vet hur man sköter en chilla innan men skaffar en….läs på ordentligt. Jag hade en hane som nyss avled och han blev 20år, så de är ett lång åtagande man tar på sig. Lycka till!
Fördelar:
- Så jäkla söta och goa!!! (världens mjukaste päls)
- Roliga att kolla på och att ha att göra med både utanför och innanför buren.
- Renliga
- Billiga att äga (behöver egentligen bara spån, hö, pellets och sand)
- Sover om dagarna när man ändå är borta (jag har aldrig behövt vara rädd att maten ska ta slut under dagen när jag är borta osv)
- Blir dina chillor handtama så är dom verkligen det absolut mysigaste någonsin, mina kan sitta innanför tröjan och bara gosa haha.
Min ena chilla (jag har två) kommer alltid fram och pussas, vilken tid som helst på dygnet, så himla go!
Nackdelar:
- När dom badar sandbad så sprätter det överallt…..ÖVERALLT. 😃
- Vill man resa bort ett tag så behöver man någon som kan se över dom typ minst 2 ggr på en dag samt släppa ut dom ett tag om dagen… eller flytta med buren hem till den som vaktar dem (och dom ska ha stor bur)
- Dom är nattdjur, vill dom gnaga på allt under natten så gör dom det haha.
~mikkan