"dreglande"(?) chinchilla
OBS: LÄS NOGA! - Söker efter någon som helst är erfaren av detta. Annars kom gärna med tips och ord, VAR SERIÖSA. VIKTIGT!
Kort info:
Jag har en chinchilla som är ca 8 år gammal. Han har aldrig haft problem med aptiten förr eller tänderna. Men nu helt plötsligt sen 30:e December så har han bara börjat dregla allt mer och mer samt tappar aptiten detsamma. Vi misstänkte att det var något med tänderna att han kanske hade ont eller så… För han slängde ju i sig maten i början men sen så när han väl tugga så typ blev det lite knepigt och inte lika kul längre. Vi kunde mata honom utan tvång första dagen vi varit hos veterinären och fått critical care mat-"pulver" som man blandar med vatten (+ lite mosad banan för då är den ännu mer populär att äta). Han är tröttare än vanligt av sig men han är fortfarande vaksam och pigg ibland när det väl händer lite saker runt omkring.
Veterinärernas bedömningar:
Vi har varit hos två olika veterinärer. Dem första i Helsingborg, de misstänkte det var tänderna och att de tyckte inte chinchillans mun luktade så speciellt gott. När vi röntgade honom så hittade bara att han hade lite gaser i magen och kanske var därför han inte ville riktigt äta för han hade ont. Dock ville dem att vi skulle skicka honom till veterinärer som kan detta mer om chinchillor för de kunde inte hitta några tydliga orsaker. De gav oss specialmaten och en spruta vätska i ryggen på Kalle (min chinchilla), samt smärtstillande och penicillin.
Veterinärerna i Bromölla undersökte Kalle också, han dreglade mer då än han gjorde hos dem första. De sövde honom och undersökte honom rätt länge men dem kunde inte hitta något, inga problem med tänderna eller något. De misstänkte också att han skulle bli bättre snart också.
Info om dagsläget:
Just nu försöker vi tvångsmata Kalle med critical care-maten som han inte äter frivilligt längre, hans päls är helt blöt från runt munnen när över bröstet till hela armarna. Han får nu endast penicillin och inte smärtstillande. Kalle är fortfarande väldigt sällskaplig och söker väldigt mycket värme. Han pratar/"gnäller" smått hela tiden när man typ klappar honom men inga tecken på att han har så hemskt ont någonstans. Fortfarande, lika trött och lika pigg som innan jag skrev.
Funderar på att kontakta veterinären på Fågelkliniken för det är de enda stället jag vet där det finns dem som känner till chinchillor hyfsat mycket bättre än andra. Dock har jag bara hört ett dåligt ryckte från de stället. Kalle har varit där för när han har varit i en olycka för något år sedan och dem verkade hantera det väldigt bra och han var väldigt omtyckt där också.
MEN!
Hittills har ingen kunna hittat något och många tror ju att han ska bli bättre. Ingen heller vet varför han dreglar och aptiten bara går ner. (han bajsar och kissar fortfarande men inte normalt som han brukar). Han slutar inte dregla och han är inte sugen på att äta heller. Men han spottar/dreglar inte heller ut maten vi tvingar i honom.
Fråga:
Så de jag undrar, är det någon som varit med om detta eller liknande? Eller har någon sorts erfarenhet av detta och vet något? Om ni/du/någon vet det så behöver jag veta. Jag har svårt att lita allt för mycket på vad veterinärer säger när chinchillor inte är så populärt att veta så mycket om på så många ställen.
Jag rekommenderar att du tar kontakt med fågelkliniken och ber att få hans tänder röntgade för att han dreglar. Röntgen av tänderna är enda sättet att säkert se ifall det är tandrötterna i överköken som växer. Ifall det är tandrötterna i underkäken kan man känna dessa som knölar. Men jag antar att du eller de veterinärer du varit hos redan gjort det.
Jag har även hört något om att stark smärta kan få en chinchilla att dregla. Men en bra början är att utesluta tandrötterna då det nog tyvärr är den mest troliga orsaken.
Jag håller tummarna för att allt går bra och att de hittar felet på Kalle!
Det låter som tänderna. Tycker definitivt du ska åka till fågelkliniken, hon är duktig med chinchillor och det där är inget som kommer lösa sig själv.
Min fösta chinchilla Hope hade samma symtom, dregel, nedsatt aptit, illaluktande mun. Visade sig vara kindtänderna som växt för mycket och skavde i kinden så det blev inflammerat. Veterinären slipade ner dem men sa att tyvärr är chansen stor att det blir samma problem igen. Vi fick hem antibiotika och smärtstillande samt critical care som vi matade henne med och hon blev bättre, ett litet tag. Sen började det igen och då fanns ingen återvändo, hon somnade in hos sin burkompis.
Jag kan tyvärr inte bistå med så mycket tips och råd gällande Kalles tillstånd så jag inte själv har haft en chilla med detta problem.
Men jag kan där i mot varmt rekommendera fågelkliniken. De har varit väldigt hjälpsamma och serviceminded när jag varit där med mina chillor. Så släpp det dåliga ryktet du har hört och ring till dem. De tar även imot en akut om det verkligen skulle behövas.
Vi åkte direkt in till Fågelkliniken idag efter jag publicerat detta. Han har inflammation i tandköttet och för att fixa tänderna krävs en operation. Dock i och med att han vägde bara 339 g och var lite hängig så kunde dem inte göra det i tillfället. Han fick morfin och critical care när vi var där, samt ytterligare vätska. Vi måste se om vi kan få upp honom lite i sig själv så han kan klara en operation nu i helgen sen får vi återkomma.
Jag håller tummarna för att ni kan få upp honom lite i vikt. Så operationen går att genomföra och du kan få hem en frisk chilla sedan.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Det ska jag göra. Tack så mycket, jag hoppas på det också. Han är verkligen mitt allt. ❤️

Tyvärr fick Kalle somna in å gå vidare till Regnbågslandet. 😭❤️
Beklagar sorgen😕
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
R.I.P Kalle, beklagar 😕
Åh, så tråkigt att höra! Beklagar förlusten!
Beklagar verkligen!
Alltid lika jobbigt och tråkigt när man förlorar en vän! Ta nu väl vara på de fina minnena du fick med honom och glädjs åt den tid ni fick tillsammans.
Beklagar verkligen
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem