Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1238 ggr
quintus32
0

Dödsfall

Hej. Jag har 2 han chinchillor som ska bli 7 år i år. Jag vaknade upp i morse och såg att den ena av dem har dött. Han låg bara ner i buren med ögat öppet. Kan han vart sjuk utan att jag har märkt de eller är det något annat? Han hade inga sår eller skador på kroppen. Det såg bara ut som att han bara hade fallit ihop. Så.. med min andra hane. Han har aldrig vart ensam. Då dessa 2 var bröder och har alltid vart med varandra. Ska jag försöka att sätta ihop han med en annan hane? Jag vet inte hur han kommer må nu när den andra är borta.. Märker att han redan springer runt i buren och kollar efter sin bror… Tacksam för alla svar som ni kan ge.

Spjetan
0

Om du beslutar dig för att skaffa en kompis till honom, så är det viktigt att det är en ung bebishane. Man ska aldrig sätta ihop två vuxna hanar. Bebiskillen ska vara 10 veckor gammal minst och inte mer än 3-4 månader ungefär. Då brukar det oftast fungera ganska bra.

Men du får studera hur man ska göra en hopsättning på rätt sätt för att minimera risken för att de börjar bråka.

Beklagar förlusten av din chinchilla!

quintus32
0

Jo jag har läst om de! Jag satte dock ihop deras pappa med dessa 2 och de gick faktiskt väldigt bra. Men nu när han är ensam så är de nog bäst att hitta en ung hane. Jag kan hitta informationen på den här sidan va?? Tack.. är lite förvirrad då jag inte vet vad orsaken va… Tack så jätte mycket för svaret!!

Mizcha
0

När jag satte ihop mina hanar första gången så satte jag ihop dem i ett trångt, främmande utrymme (t.ex transportbur gick det väldigt bra) och lät dem vara där inne tills dem verkade ok med varandra. Det gick väldigt snabbt men det kan ibland behövas upprepas, dock inte mycket. Fast man ska nog försäkra sig att de inte kommer bita eller kissa på varandra så var beredd med skyddshandskar etc ifall de rycker ihop.

När de ska ha samma boende ska buren helst inte ha någon lukt från den ena chinchillan och de ska sättas in samtidigt. Annars är risken att den ena ska bråka för att det finns främlingar i hans hem.

Rafflan
0

Ja chinchillor kan dö plötsligt, dem är bytes djur och visar därför inte att dem är sjuka, så allt kan verka som vanligt när chinchillan egentligen är sjuk. Och även saker som hjärnblödning/hjärtstop kan orsaka plötslig död :/

Ang ihop sättningen så mycket möjligt att han behöver en ny kompis, då är en unge som är max 4 månader att föredra + läsa på om ihop sättningar :)

quintus32
0

Ja jag är helt förvirrad.. han bara låg där. Han andra känner sig redan lite ensam men jag satte in ett gosedjur åt honom som han myser med tillsvidare :)

Okeeje tack så mycket! :) jag tror han skulle må bättre av att vara med en kompis så han slipper vara ensam eftersom jag jobbar och har dumma timmar.

Niiinah92
0

Hade en hona som bara låg död i sin hängmatta en morgon, hon hade inte heller visat det minsta tecken :( Känner med dig.

quintus32
0

Å va tråkigt :( hemsk när något sådant händer. Man vet inte riktigt hur man ska reagera liksom..

Min lillasyster blev jätte ledsen, hon grät i kanske 2 timmar tills hon slutligen lugnade ner sig.