Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 864 ggr
Miss Sweet
0

Frågor ang chinchilla ungar

Jag har lite frågor ang ungar.

1. Vad brukar en unge ligga på i ca vikt vid 8 veckor?

2. Ska den ha uppnåt nån speciell vikt innan man tar den från mamman?

3. När börjar dom dricka vatten? Har en liten flaska vatten men försvinner inget ur den?

4. När börjar dom bada sandbad?

5. När man ska sätta över ungen till en ny vän (när den är 10veckor) Några tips?

Millchan
1

1. Vad brukar en unge ligga på i ca vikt vid 8 veckor?

Det är väldigt varierande vad ungen ligger i för vikt vid 8 veckor då ungarna kan ha olika vikter vid födsel, våran senaste unge vagde vid födsel 52g och vid 7 veckor vägde han238g, han blir 8 veckor på söndag!

2. Ska den ha uppnåt nån speciell vikt innan man tar den från mamman?

Ungen bör vara minst 10 veckor och väga minst 250g innan man skiljer mor och barn åt!

3. När börjar dom dricka vatten? Har en liten flaska vatten men försvinner inget ur den?

En unge på 8 veckor diar fortfarande, den har nog smakat på vattnet men den dricker nog inte så mycket av det ännu.
Kolla så att bebis når flaskan.

4. När börjar dom bada sandbad?

Jag sätter in sandbadet till dom när ungarna är ca 2 veckor gamla, då visar mamman till ungarna/ungen hur man gör och dom snappar upp det väldigt fort.

5. När man ska sätta över ungen till en ny vän (när den är 10veckor) Några tips?

Att sätta ihop en 10 veckors bebis med en ny vän brukar som oftast inte vara nåt problem, vuxna djur brukar ta hand om ungen som sin egen, andra ungar är som oftast inget problem heller.
Dock satte jag en 10 veckors hona med en vuxen hona och det gick inte så hon fick sitta med två unghonor, men oftast fungerar det.
Bebis + Bebis är klart enklast.
Sätt inte bebis hona med hane då dom kan bli väldigt tidigt fertila.

Lycka till.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem