Tapeter smakar gott!
Vad gör man åt en sådan sak? Någon som har tips? Kan ju liksom inte renovera vardagsrummet när tapeterna inte får sitta kvar. :/
Det enda du mer eller mindre kan göra är att säga nej och försöka lära din chilla att inte tugga på tapet.
Om inte se det som en chans att få tapetsera om ofta ;)
Skämt o sido det är inte så jätte mycket du kan göra. Se bara till så där inte är några lösa hörn/flikar de kan komma åt för de är nog då de blir som mest intreserade av att provsmaka =)
Lycka till!

Låt dem käka upp vardagsrummet och måla istället.
Annars går det faktiskt att lära chillor vad man får och inte får tugga på. Jag var väldigt duktig på det med mina första. Men när de blev över tjugo så la jag ner det projektet. Lite dumt.
Men de är smarta nog faktiskt att gnaga på andra saker om man talar om vad som är ok och inte.
Tja, det gäller väl att, som med andra djur, ge alternativ.
Om du säger åt dina chinchillor att de INTE får tugga på tapeten, så kan du ju lägga fram en jättestor, härlig gren eller något annat som de kan tugga på då de inte sitter i buren.
De lär sig snabbt, jag har fått mina flickor att inte gnaga på själva buren, så de håller sig fint till grenen de har istället.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Då får jag helt enkelt fortsätta som jag gör, vara på dem hela tiden. De tuggade inte förut, men har börjat, förmodligen som ni säger, pga lösa flikar och fort går det! :-/ Vi har precis flyttat in och inte hunnit renovera vardagsrummet än.
Grenar får de i överflöd, men ska ta och lägga ut några som de kan ha när de får springa lösa. Kan kanske hjälpa.
Tänkte att de kanske gjorde så för att de var understimulerade, men de kanske helt enkelt bara fått smak på det. ;-)
#4 Ja, fortsätt att kämpa, de bör lära sig till slut! Och som sagt, om de får ha alternativ till saker att tugga på även då de är lösa så ska det gå bättre. Då får man hänvisa till detta och visa att väggarna är "fyfy".
Och jag kan själv minnas hur frestande det var att dra i tapetflikar när jag var liten.. hahahaha!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Haha, jo jag minns det också. Den lilla är värst, född i februari. Hon tuggar på allt hon kommer åt, hittar på hyss hela tiden och, tja, är som alla småbarn, lite allmänt jobbig. ;-) Men ack så underbar ändå! Skulle inte byta henne mot något annat. :)
Får jobba på tuggbiten. Har varit ute i trädgården idag och hämtat in fler äppelgrenar. Hoppas det ska smaka.
Har precis samma problem! Skönt att andra har samma problem ,) blev det bättre?
Samma problem hos mig, dom slutar när jag säger nej, men provar många gånger att tugga lite till ifall de skulle gå, man vet ju inte föränn man provat :P
Min moonlight va helt besatt av detta under en springtur och började nästan maniskt tuggadirekt ävdn om man tog bort henne!