Frågor :)
Hej!
Jag och min sambo är lite sugna på att ev skaffa en chinchilla. Men har lite funderingar först :)
Då min sambo är pälsdjursallergiker så har vi hört att en chinchilla kan fungera pga pälsen, men jag undrar om det finns en vänlig själ i göteborg som kan tänka sig att vi får göra ett litet hembesök för att se om det funkar :)
Sen det här med hö, är det ett jättemåste eller finns det alternativ? Astma och hö är ingen bra kombination :)
För mig är det viktigt att först kolla så allt funkar för att vi ska kunna erbjuda ett bra hem. Känns så dumt om man skulle märka efter några dagar att det inte funkar
Tacksam för svar :)
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Hö är ett måste för chinchillor. Det finns inget att byta ut det mot. Chinchillan stoppar in höstrån i munnen och maler dem med kindtänderna. Annan mat tuggar de mest med framtänderna och då kommer kindtändernas rötter att växa och det leder till lidande för chinchillan och ett mycket förkortat liv. Hö är alltså livsviktigt!
Sedan måste man tänka på spån. Fungerar det? Kanske finns det någon sort som fungerar bättre. Och så är det badsanden. Den är också viktig för chinchillans hälsa och välbefinnande! Den dammar mycket!
Men ett tips är att skaffa en luftrenare som tar bort partiklar ur luften så kan det fungera om inte astman är för svår. Astma är ju inte lika hos alla och det som fungerar för en fungerar inte för en annan.
ok, så halm fungerar inte heller då?
Tack för bra svar på mina frågor :)
Får nog tyvärr inse att det blir svårt att bli chinchilla ägare :/
Nej, halm fungerar inte. Det måste vara hö!
Men luftrenare finns mycket effektiva med massor av olika filter i. Kan vara ett alternativ.
ok, men då vet jag :)
tack igen för bra svar :)
Men ska du bara skaffa en chinchilla? Chinchillor vill alltid vara två.
Dogs is my world ♥
såklart inte, hade blivigt två om jag skulle skaffat :)
Jag har chinchillor fast det finns en päls, pollen o gräs allergiker i en lägenhet. Det fungerar bra. Jag har buren i ett rum där allergikern inte behöver vara i om han inte vill och förvarar hö i lådor med lock. "stora" hö-förvaringen har jag i källaren så jag går ner med lådan och tar upp när det behövs.
Pälsen är inget större problem för de med astma. Min kille sover i samma rum som chillorna tillomed och han har inga större problem med astman under tiden SÅ LÄNGE man städar innan han kommer dit och vädrar ibland. Dock råder jag er att inte ha chinchillorna i sovrummet om ni i längden ska kunna sova ostört och utan astmaproblem.
Ni kan absolut ha chinchillor även om en av er har astma. :) Den personen som inte har astma kan ju ta på sig att städa och lägga in hö så behöver inte den andra peresonen vara inne i rummet just när buren städas +vädra ordentligt efteråt.
Chinchillor är de bästa pälsdjuren jag stött på hittills för personer med allergi, astma osv! :)
#7 så där ska du inte säga, det finns olika typer av astma och allergi och en del är känsligare än andra så bara för det funkar för dig behöver det inte funka för dem.
Och funkar det inte kan det blir jätte farligt och det är svårt att få chinchillor sålda snabbt om någon visar problem med astma/allergi.
TS åk hem till någon som enbart har chinchillor och prova lite försiktigt :)
Det har varit det som vart tanken :) men jag känner inga i gbg med Chinchillor (känner ingen som har det btw ^^)
någon som känner någon?
#9 nej ingen jag känner till på rak arm, dem närmaste jag vet är nog Linköping och Örebro, men håll koll på blocket och liknande sidor då de kanske finnas en del mindre uppfödare :)