Ang chilla ungar
Jag har lite frågor ang ungar.
1. Vad brukar en unge ligga på i ca vikt vid 8 veckor?
2. Ska den ha uppnåt nån speciell vikt innan man tar den från mamman?
3. När börjar dom dricka vatten? Har en liten flaska vatten men försvinner inget ur den?
4. När börjar dom bada sandbad?
5. När man ska sätta över ungen till en ny vän (när den är 10veckor) Några tips?
Eftersom ingen verkar vilja svara här så letade jag svar på annat håll. Vill nu bara se så det är rätt då jag inte vill göra fel.
Har fått förklarat för mej att man tar bort hanungar från mamman vid 8 veckors ålder om dom har en vikt på över 200g.
Hon ungar kan man ta bort vid 10 veckors ålder och samma där vid en vikt på över 200g.
Jag har en unge nu som är 8 veckor och väger över 200g. Ska jag låta honom sitta med sin mamma i 2 veckor till eller redan nu flytta över honom till hans nya vän?
1. Vad brukar en unge ligga på i ca vikt vid 8 veckor?
Ca 200+
2. Ska den ha uppnåt nån speciell vikt innan man tar den från mamman?
250 gram helst, dock ska hanungarna säras från mamman när dem är 10 veckor.
3. När börjar dom dricka vatten? Har en liten flaska vatten men försvinner inget ur den?
Svårt att säga, kanske dem dricka ur samma flaska som mamman?
4. När börjar dom bada sandbad?
Jag brukar ställa in sandbadet i buren när ungarna är runt 8-10 veckor, innan dess låter jag honan bada utanför buren utan ungarna lite då och då
5. När man ska sätta över ungen till en ny vän (när den är 10veckor) Några tips?
Vid 10 veckors ålder kan man flytta hanungarna, honungarna får gärna sitta med mamman tills dem är 12 veckor eller tills dem ska flytta hemifrån :)
Här finns tips för ihopsättning :)
http://chinchilla.ifokus.se/articles/4d712e53b9cb46221d044637-ihopsattning-av-chinchillor?articles-1
1. Om man tittar på Silverklippans hemsida så har en unge på två månader (strax över 8 veckor) en genomsnittsvikt på ca 250 g. Men det är väldigt olika. Men det kan vara bra att jämföra med denna vikt.
2. Jag tycker att de ska väga 250 g. Men det beror på en del olika omständigheter. Åldern bland annat. En mycket liten hanbebis kan i en del fall sitta till 11 veckor tycker jag. Och en del måste man ta ut före 10 veckor om mamman visar aggression mot ungarna.
3. Jag brukar sätta in en extra vattenflaska ganska direkt när ungarna är några dagar gamla. Då har de möjlighet att dricka ifall de vill.
4. När de är två tre veckor gamla brukar jag sätta in badlådan i buren. Om inte någon av ungarna har sår eller liknande brukar det få stå i buren.
5. När man tar den från mamman ska den sättas med en ny vän eller pappan. Den ska inte sättas helt ensam. Är det flera killar i en kull kan de sättas tillsammans i en Ny bur. Då har de varandras sällskap.