vikt uppgång
Hej jag har två chinchilla honor en som är snart tre år och en som är snart ett år. Vad jag hört så är det bra om de väger över 550g. Vi vägde de i morse men båda vägde under 550g. Men de är busiga och pigga och äter som vanligt. Vi undrar hur vi kan få så de går upp i vikt? Tacksam för svar!
Vad väger de?
Det behöver inte vara något som helst fel på dina chillor bara för att de väger mindre utan en del är helt enkelt mindre i storleken. En chinchillan kan väga 450g och vara fullständigt normal och frisk, den kan även väga 950g och fortfarande vara normal och frisk. Vad jag menar är att om det är så att dina chillor är små till storleken så går det inte få dem att bli större..
Är de däremot tunna så bör man fundera på om det är något man bör ändra, har man bra hö? bra pellets? Att ge något särskilt tillskott för att få upp dem i vikt snabbt är inget jag rekommenderar, utan ge bara ordentligt med hö och pellets av bra kvalitet.
Det enda att tänka på kring storleken är att det inte rekommenderas att ta ungar på honor som väger under 600g.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Den snart 3 åriga vägde ca 520 g och den lilla ca 410g
Om du kan lägga in en bild av dem, så kan vi kanske se om de ser tunna/underviktiga ut eller om de ser ut att ha normalt hull.
Som Zuzziquie skriver är det viktigt med ett bra foder och bra hö. Vad har du för märke på pellets? Det kan spela stor roll vad men ger för pellets. Och en bra idé är att ge dem lite hö flera gånger om dagen. De gillar när det är nytt och äter gärna varje gång man lägger in nytt.
Det är bra om dom väger över 550-600g om du ska avla på dom ja! Som sällskap är det inte lika viktigt!!
Jag har fått uppfattningen att Chinchilla Complete inte är ett bra foder. Om du har möjlighet så försök få tag i Mästers chinchillapellets eller Bello chinchillapellets istället. Det kan göra ganska stor skillnad.
När jag gick över till Mästers trodde jag först att alla honor blivit dräktiga eftersom de gick upp i vikt. Men jag konstaterade att även hanarna gått upp i vikt. Så det kan vara en bra sak att byta till det bästa fodret. Men i så fall ska du tänka på att göra en successiv övergång så att inte chinchillorna får problem med magen!