Höförvaring
Hej.
Hur förvarar ni erat hö?
Jag köper hö från ett stall. Får det i sopsäckar.
Tar höet skada av att man öppnar och stänger säcken varje gång man öppnar den?
Hur länge höller höet sej bra?
Jag rekommenderar dej till att inte ha höet i sopsäckar. Det kan börja mögla. Vilket det gjorde för mig när jag hade det i sopsäckar.
Nu mera har jag hö i ikea kassar, vilket jag tycker är kanon. Fluffar man till höet så får det ner luft i mellan också och håller sig.
Rekommenderar inte heller sopsäckar eftersom det så lätt börjar mögla när det är instängt. Om du ändå vill ha det i sopsäckar så försök ha sopsäcken öppen i toppen och ev stick lite hål i sidorna/botten så höet kan "andas".
Jag har för övrigt mitt i en flyttkartong.
Så länge man förvarar höet rätt och det inte möglar (jag har för vana att lukta på höet varje dag för att känna om det plötsligt skulle komma en doft av mögel) så håller det länge.
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80099224/ De är jätte bra att förvara hö i :D
Gammal hederlig jutesäck kanske kan vara ett alternativ?
Annars som de sagt ovan - luftig förvaring!
Hö möglar jättelätt eftersom det drar åt sig fuktigheten ur omgivningen och förvaras det i en tät plastpåse så kommer möglet som ett brev på posten.
Minns mitt första år med eget stall och vi förvarade höet ute i stallet under några pressenningar vilket ledde till att vi fick slänga åtskilliga balar pga fukt och mögelskador… Tur man lär sig av sina misstag. 😉
Hö som är rätt förvarat håller sig fräscht åtminstone 2 år enbart vitaminhalten sjunker, energin och proteinet finns kvar. Fodrade både ponnyer och chillor med 1 år gammalt hö i början av hösten utan problem.