Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett11-avel-och-uppfödning
Läst 374 ggr
Glimaodin
0

en del funderingar

Jag har lite funderingar, har två chillor som jag fick. En av Varje men blir det smått måste jg dela dom och då blir ju Pappa chilla ensam?? Har läst att dom inte ska vara ensam? Och finns de något viktigt man bör veta? Honan är rädd och har Nu först efter 2 månader vågat ta russin ur handen… Tacksam för svar

Cherryey
0

Jag skulle försöka få honan mkt tamare speciellt om hon ska få ungar.. Hon kmr bli ännu känsligare när ungarna har kommit och det är alltid bra att hon litarmer på dig så du kan hantera henne, ungarna och buren medans ungarna är med i spelet. Så lägg ner mycket extra tid nu innan ungarna så hon litar mer på dig.
Med hanen så kanske du kan fundera på en killompis till honom?

Spjetan
3

Jag tycker att du kan ta ut honom från honan strax före födseln. Och sedan kan han sitta i en egen bur medan du funderar på om du vill att de ska få fler bebisar. Om du vill det, så kan han helt enkelt sitta ensam och vänta tills honan har fött upp ungarna. Då kan du sammanföra de båda försiktigt igen.

Om du inte vill ha fler kullar, tycker jag att du kan skilja dem åt strax före födseln och sedan avvakta och se vad det föds för ungar. Om det föds en liten kille kan han ju få vara sällskap åt pappan och en liten tjej kan vara sällskap åt mamman.