Problem med ihopsättning, hjälp?
Har en vuxen hona och en vuxen hane, dem har suttit med andra chinchillor förut, nu sitter båda ensamma och försökte sätta ihop dem men det verkar inte funkar, behöver råd
Började med att ha dem löst på golvet medans jag städade ut hanens bur, fyllt på med nytt spån och allt och eftersom dem funkade så bra ihop på golvet så satte jag ihop dem i buren, efter ca 30-45 min hör jag hur det är livat i buren, honan jagar hanen och sliter massa tussar med päls från honom, särar på dem och hanen är ganska stressad/rädd medans honan verkar lite orolig men okej. låter dem lugna ner sig, efter ca 1 timme är dem som vanligt igen, så sätter ihop dem i en transportbur och låter dem sitta där i ca 2 timmar, händer ingenting, båda sitter och sover och allt är lugnt, så försöka sätta in dem i buren igen, under e.m/kvällen är allt lugnt, på natten vaknar jag igen av att det är livat i buren och då är det åter igen honan som jagar hanen och ska attackera honom, särar på dem på nytt och nu har dem suttit särade i 5 dagar.
Tips hur jag ska få dem att funka ihop? honans partner dog för ca 1½ månad sen och hon verkar deprimerad av att sitta själv…
Mitt tips är mer tid i transportburen. Ibland låter jag dem sitta över natten i transportburen och har den vid sidan om sängen. Då hör jag direkt när det blir problem. Och sedan är det bara att prova i buren igen. Fungerar det inte när du sätter in i buren, så får du börja om i transportburen igen! Det gäller att vara envis ibland.
#1 okej, tack för tipsen :)
Mitt tips är att ha is i magen, oj vad jag var nervös vid dom första ihopsättningarna här när chillorna jagade varandra, pep och pälstussarna flög!
Jag ringde min mentor/vän stup i kvarten och frågade vad jag skulle göra (haha, hennes öron blödde nog ).
Nu efter ett antal ihopsättningar har jag lärt mig att inte sära på paret för fort så länge det inte verkar vara bråk på liv och död, chillorna ser lite igelkottsaktiga ut efter en ihopsättning ibland, inte direkt utställningsfina men efter ett par dagar ibland en vecka så sitter dom tillsammans och myser, sover, äter mm.
Honan är som oftast dominant så det är inte ovanligt att se att honan jagar hanen.
Ha is i magen och lycka till med din ihopsättning! =)
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Även jag har satt ihop två chillor nyss…jag började med att ha deras burar mycket nära varandra en tid och sen satt jag in honan i hanens bur eftersom honan är mer revir tänkande än hanen…jag provade även att sätta in hanen till honan men då flög de tussar..jag fick hålla på allt som allt i ca 2 månader innan det gick bra. Min hona hade också suttit med en annan chilla innan som avlidit och hon verkade deppad av att sitta själv så jag köpte en treårig hane som hon nu är mycket bra kompis med och som vi hoppas ska ge oss några fler i början av april :-) Lycka till och ge inte upp!