krampanfall
Min nio åriga chilla har under en tid efter att hon varit ute ur buren och sprungit blivit helt slut och legat platt i buren…För 3 dagar sedan efter att hon varit ute och sprungit en stund så fick hon någon typ av anfall där bakbenen blev stel och bakåtdragen och hon fick någon form av kramper…tror att det pågick i närmare två timmar med kramper till och från och däremellan "sov hon" ….nu är hon precis som vanligt men jag vågar ju inte ha henne lös på golvet mer…mycket otäckt.. Vad var de som hände och är de någon mer som varit med om detta? Är det epilepsi eller vad tror ni?
Tror att det är läge att uppsöka veterinär!
Har haft en chilla som fick krampanfall men det pågick inte så länge utan kanske 3-4 min och sen var hon vanlig!
Kan vara ep anfall eller B-vitamin brist, kolla gärna också tänderna, om hon har tandfel kan det vara svårt att äta och då kan det bli vitamin brist och orsaka anfall.
Hade en annan chilla för några år sen som hade tandfel och fick ett ordentligt anfall och blev seg och liggande ett bra tag, kommer inte ihåg hur länge men ca 20min kanske, henne fick jag plocka bort, tråkigt men det gjorde jag för hennes skull!
Nu hoppas jag inte att det är så för dig men uppsök en bra chillakunnig veterinär!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Jag har sökt information och har nu börjat ge henne groddar och sen får hon sitta och ta de lugnt i buren ett tag framöver. Hon är som vanligt nu och man ser inte att hon har fått några men över huvud taget efter anfallet. Problemet är att det inte finns någon vetrinär som kan chillor i närheten där jag bor :-( eftersom hon i nuläget mår bra och äter som hon ska (jag väger mina chillor) så avvaktar jag ett tag.