Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett: 05-att-äga-en-chinchilla
Läst 1069 ggr
R.H
0

Rasta honor och hanar samtidigt?

Hej!

Jag har lite funderingar som jag hoppas att jag kan få svar på.

Jag har två honor just nu. Jag har blivit erbjuden två hanar med en egen bur, men det jag undrar är om dom kan rastas samtidigt i samma rum ?

Sen undrar jag hur det är att ha burarna i samma rum. kommer dom att sitta och prata med varandra mellan burarna ?

Ska tillägas att jag inte planerar några ungar för tillfället då mitt hus inte är stort nog.

Mycket tacksam för svar!

Spjetan
0

Du kan inte rasta dem på samma gång. Parning mellan chinchillor går så snabbt att man inte hinner stoppa dem!

Risken med att ha två hanar tillsammans om du har honor är så klart att hanarna kan börja slåss. Att ha dem i olika rum kan fungera, men jag vet inte helt säkert. Om du tänker ge det ett försök så se till att du har en extrabur ifall du behöver skilja dem åt. Och skulle de bli osams kan du inte sätta ihop dem igen.

R.H
0

Tack för ditt svar.

Så det funkar inte ens att ha dom i samma rum?

Är det vanligt att hanar börjar bråka om dom bor i samma rum som honor? Tänker på uppfödare tex som har massor av burar i samma rum och det verkar funka.

Tar gärna emot råd från andra också som har liknande situation :)

Spjetan
0

Det kan fungera att ha dem i samma rum. Men helst ska man i så fall vara hemma väldigt mycket, så att man har chans att höra ifall de börjar bråka.

Om du är beredd med en extrabur, så kan du ge det ett försök. Du riskerar att du får två hanar som sitter i ensamma. Men det kan fungera! Bara du är medveten om hur det kan gå och att du måste dela på hanarna i så fall.

Jag har fått hem hanar som suttit tillsammans i fem år och när de varit här i fyra fem månader började den yngre hanen ställa till bråk. Så jag fick dela på dem. Jag har hört mycket liknande berättelser. Men det finns också en del fall där det fungerar.

Rafflan
0

Du kan absolut inte rasta dem ihop för då kommer dem försöka para sig och hanarna kommer slåss.

Det går att ha 2 hanar ihop i samma rum som honor, men risken för slagsmål ökar då dem känner lukten av honorna. Att ha dem i olika rum borde inte vara några problem :)

Millchan
0

Jag är uppfödare och skulle inte rekommendera att ha två könsmogna hanar i samma bur med honor i rummet detta pga att honorna brunstar en gång i månaden och då börjar hanarna slåss om honorna och detta kan i vissa fall sluta riktigt illa.

Som uppfödare har jag i dagsläget 6 hanar och 10 honor, två av mina hanar sitter själv för tillfället dom andra hanarna sitter med varsin hona.

Men säger som Spjetan att om du ändå vill prova så var beredd med en extra bur, ibland kan det fungera allt från ett par veckor till 6månader och uppåt.

Hade själv en far och son som hade levt ihop i 5år innan dom flyttade till mig och efter några månader var det ordentligt bråk här med stora pälsskador, provade ytterligare med två andra hanar med det fungerade inte heller!

Lyckatill

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

R.H
0

Tack alla för era svar! Jag känner att jag har ännu mer att tänka över nu.
Visste faktiskt inte att det kan bli problem att bara ha dom i samma rum.

Men som läget ser ut nu så kommer jag inte skaffa hanarna. Sen så är ju mina chillor ganska bortskämda med att dom är ute ca 6 timmar varje dag och det är ju självklart något jag vill att dom ska kunna fortsätta att vara.

Men som sagt , tack för er hjälp! :)