Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 672 ggr
mmtilda00
0

hjälp!!

Hej! Vet någon om chinchillor kan få kramp anfall eller eppelesi anfall?

Rafflan
0

Ja det kan dem, orsaken är dock svår att säga, kan vara nåt tillfälligt fel, kan vara tumör, kan vara fel i hjärnan, osv. Bara att ha koll på chinchillan och om det händer igen ringa veterinären

Spjetan
1

Chinchillor kan få krampanfall. Det kan bero på epilepsi. Men ofta beror de på brist av kalcium eller någon vitamin, B-vitamin tror jag är vanligast. Inte alla foder för chinchilla är tillräckliga för att tillgodose alla chinchillans behov och då kan brister uppstå. Detta kan alltså bero på dåligt eller felaktigt foder.

Jag har haft en chinchillahane som fick anfall några gånger ganska kort tid efter han kom hit till oss. Han hade lite rörelsehinder och hade troligtvis tyckt att matskålen var jobbig ibland att hoppa till och höet var väl för dumt placerat i botten av buren tyckte han. Jag ändrade om i buren och satte hyllor som han lätt kunde hoppa mellan och så gav jag honom tillskott av Kalcium och vetegroddar (ca 1 msk/dag). Och så satte jag matskålar på mer än ett ställe i buren. Tre år har gått och inga anfall har han haft efter detta.

Epilepsi har inte jag någon erfarenhet av. Men jag vet att det finns andra härinne som har det. De kommer nog att skriva och berätta om det.

mmtilda00
0

Om det nu är b-vitamins brist eller kalcium brist vad rekommenderar du att jag ska ge henne?

Spjetan
0

Det finns Vitakraft CalciFit tabletter i djuraffären och vetegroddar som du köper i matvarubutik (Det är en påse med vitt nästan pulver). Kalciumtabletterna ger man till chinchillan som tror att det är godis och gnagar på den. Det finns även gnagstenar med kalcium och mineraler att köpa. Akta bara så att du inte köper en saltsten. För chinchillor ska inte ha saltsten.

Och så rekommenderar jag att du ger antingen Mästers pellets eller Bello pellets för chinchilla.

mmtilda00
0

Okej tack

mmtilda00
0

Vad kan jag ta istället för tabletterna? Jag har letat men de finns inga kvar?!!!!

Spjetan
0

Silverklippan har gnagsten (mineralsten) i sin shop. Du kan ju titta på dem och kanske hitta likadana någonstans eller beställa från henne.

http://www.silverklippan.se/18976605