Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett09-hälsa-sjukdomar-veterinärer
Läst 1187 ggr
mmtilda00
0

epilepsi!

Hej! 1. Vad är det som oftast händer med chinchillan om den får ett anfall min chinchilla kan ha fått det? 2. Är det vanligt att chinchillan dör pga epilepsi? 3. Om det nu är så att hon har fått det så kommer hon ha det hela livet eller kommer det växa bort? 4. Om det är ett vitamin brist anfall vad kan jag då ge henne för att hon ska bli bättre? tacksam för svar!!

Millchan
0

**1. Vad är det som oftast händer med chinchillan om den får ett anfall min chinchilla kan ha fått det?
**Hade en chinchilla som mest troligt hade EP anfall, var i kontakt med Sveriges bästa veterinär inom chinchilla Marianne Tornvall och hon sa till mig att kommer anfallen väldigt sällan kan djuret leva med det kommer det ofta mer än en gång i månaden så bör man överväga att ta bort djuret!
Vad som händer är att djuret börjar krampa, rycka i hela kroppen i allt från några sekunder till någon minut ock efter krampen återställs djuret men kan bli rätt trött.

**2. Är det vanligt att chinchillan dör pga epilepsi?
**Chinchillan dör inte av ett EP anfall, inte vanligt i alla fall.

** 
3. Om det nu är så att hon har fått det så kommer hon ha det hela livet eller kommer det växa bort
**Jätte svårt att svara på! 

**4. Om det är ett vitamin brist anfall vad kan jag då ge henne för att hon ska bli bättre
**Det är svårt att veta vad det är för anfall din chilla har haft, är det en ung eller lite äldre chilla, kan vara ep-anfall, B-vitaminbrist eller någon annan sjukdom!
Marianne trodde att min chilla hade ep pga att hon fick anfallen när hon var så ung, första anfallet vid utställningsstress vid 4månaders ålder, andra anfallet vid 8 månaders ålder efter fototagning i buren, hon fick bara två anfall på 11månader dock åkte hon på förkylning och senare på tandfel och fick somna in.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

mmtilda00
0

Hon är nio månader gammal så ung

Spjetan
0

Min chinchilla som fick anfall blev helt stel och rak i ryggen och benen sträcktes bakåt. Första anfallet kom i samband med ansträngning när han parade sig. Han andades konstigt och gjorde lite konstiga ljud, så jag tog ut honom för att kolla till honom. Då kom anfallet. Det varade nog ca 5 minuter. Jag satte honom i egen bur och lät honom vila, för han var mycket trött efter anfallet och i ett par dagar framåt.

Någon vecka efter fick han ytterligare ett anfall utan synbar anledning och då började jag ge honom vetegroddar och kalciumtabletter. Nu har han varit utan anfall i tre år. Så jag vill tro att det var antingen tabletterna eller groddarna som hjälte till. Jag gjorde även ett foderbyte på honom, men det var ca sex månader efter anfallen. Vetegroddarna och kalciumtabletterna fick han ett tag efter kramperna. Men i samband med foderbytet slutade jag ge honom dessa. Ibland får han kalksten eller gnagsten.

mmtilda00
0

Tänkte ge henne tabletterna

mmtilda00
0

Tänkte ge henne tabletterna

Spjetan
0

Vetegroddar är billiga. En stor påse 20 kronor. Ge henne det också. En msk/dag. Jag brukar lägga det på hyllan så kommer chinchillan som en dammsugare och äter upp det. Och om något skulle bli över trillar det ner på golvet och syns ju liksom inte bland spånet. Jag tycker inte att man ska lägga det bland den vanliga maten för då kan chinchillan börja gräva i matskålen och då kan det vara svårt att få dem att sluta med den dåliga ovanan igen.

mmtilda00
0

Ok då köper jag det också