Chinchilla iFokus

Chinchilla

Etikett01-allmänna-diskussioner
Läst 2121 ggr
tootiis
0

Frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har lite frågor som jag hoppas att jag får svar på :) 

Jag har reserverat en chinchillahane där jag har praktik, har gått och kärat ner mig totalt i honom varje måndag och tisdag jag är där. Charlie, som jag valt att kalla honom, älskar att bli kliad under hakan och bakom öronen! :D 

Men ja.. Till mina frågor; just nu får han någon sorts gnagarblandning och vet att det inte är bra (har kaniner här hemma också..), så jag har Carriers kanin och marsvinspellets. Har läst att man kan ge dom detta, så det passar bra när jag ändå har det hemma ^^ Men.. Ska jag ta med mig en liten påse med det han äter nu och sen blanda ut eftersom tills han helt gått över på pelletsen? 

Vi har en garderob som vi ska bygga om, tror den är ca 90-100cm bred, ca 70 djup och ungefär 1.20 hög, förmodligen mer.. Vad ska man tänka på? Förutom flera hyllplan att hoppa upp på. Just nu bor han i en liten fågelbur, med en bräda att hoppa upp på, och självklart ett sandbad. 

Är det något speciellt man ska tänka på så skriv gärna, vill ha så mycket info så möjligt även fast jag läst på :) Kan aldrig bli för mycket!

Just det.. Han bor ju ensam, det har han alltid gjort så länge jag "känt" honom. Vet att chinchillor helst ska sitta två och två, men gör jag helt fel om han får fortsätta vara själv?

Sen, vilken färg är han? Tror att han är marmorerad, men jag kan ju ha fel.. Är mer insatt i kaninfärger så x) Kan inte vända på bilden tyvärr..

// MT ♥

Rafflan
0

Du bör blanda fodret i början, börja med 2/3 delat av gamla fodret och 1/3 del av nya fodret, i 1 vecka, är han bra i magen
kan du köra 1/2 av gamla fodret och 1/2 av det nya fodret i 1 vecka, funkar magen bra
kör 1/3 del av gamla fodret och 2/3 delar av nya fodret i 1 vecka och om allt är bra gå över helt till nya fodret.

Tänk på att han säker hellre kommer äta upp gnagarblandingen så ge ca 1 matsked mat/gång 2-3 ggr/dag så han "måste" äta upp det nya fodret, det som inte är nyttigt är tyvärr oftast godare ;)

Ang buren, inte för långt emellan hyllplanen, ett sandbadkar och ett litet hus kan var uppskattat :)
Då buren är ganska djup kan det kanske vara en idee att såga upp "fönster" på sidorna för att få in lite ljus, dock inge måste :)

Bra mat (pellets, hö), bra sand (man kan behöva prova sig fram för att hitta vad som passar ens chinchilla), vatten, och att få komma ut ur buren och leka ett par ggr/vecka brukar ge en lycklig chinchilla :)

Hur gammal är han, är han vuxen är det ingen fara att fortsätta ha honom ensam :)

Han är White (silvermarmorerad mer exakt)

tootiis
0

#1 Okej tack! :) Kommer nog köpa sand där han är nu, verkar som om han gillar den ^^ Skulle tro att han är runt 4-5 år, ska kolla upp det på måndag hade jag tänkt.

Det där med fönster var super bra!

// MT ♥

Rafflan
0

Han kan säkert ha sanden han har nu utan problem, dock ser hans päls inte så jätte fin ut så att senare när du fått hem honom och han känner sig trygg börjar prova ny sand om du vill :)

Men lite ful i pälsen är inget dem tar skada av, så absolut inget måste :)

tootiis
0

Okej :) Jo, till och med jag ser/känner att han inte har super päls, så får kolla upp det där med sanden. Har tre djuraffärer här i stan, så får prova vilken som är bäst… Hur länge tycker ni att man ska prova en sorts sand? 1 vecka, månad?

// MT ♥

Rafflan
0

Köp en och kör den tills den är slut, brukar räcka i ca 1 månad :)

Många kör Witte Molen, det är en bra sand men kan vara svår att få tag på, har dina djuraffärer den så kör på den :)

tootiis
0

#5 Får ta och kolla upp ifall dom har :) Vad är det för sand annars? Vanlig hamstersand?

// MT ♥

Rafflan
0

#6 det brukar vara märkt chinchillasand :)

Vagelöschinchilla
0

Bra pellets mästers chinchilla pellets som är gjord bara för Chillor å bra sand white mollen sand kan du köpa av dom flesta registrerade uppfödarna!! Vart bor du??

Spjetan
0

Carrier är inte någon av de bättre sorterna att ge till chinchilla. Mästers eller Bello (för chinchilla) är de bästa.

Sand är Witte Mollen den bästa i Sverige. Av de vanliga sorterna som finns i djuraffär (även i en del matvarubutiker faktiskt) är Vitakrafts Sandy. Inte lika bra som WM men brukar vara ganska lätt att hitta. En grön påse.

En del tycker om en sand som heter Puik och är i en plastbehållare med rött lock.

tootiis
0

Bor i Örnsköldsvik, Norrland.. Får som sagt kolla upp det där med sanden, så återkommer jag efter det :) Tack för alla svar! Vet att iallafall två av affärerna här har sand som man får ta själv, vet dock inte vilket märke det är.. Dom använder det till chinchillor och hamstrar.

// MT ♥

Rafflan
0

"Carrier" och "Lottie kanin och marsvins pellets, havre och vete" är inte dem bästa sorterna men det är inget fel att ge det. Många som ger dessa foder och gjort det i många år utan problem.

Mästers och Bello är bäst men kan vara svårt att få tag på, Bello finns i vissa djur affärer.

Spjetan
0

Det finns återförsäljare av Mästers i hela landet. Inte många som vet det. Men de finns ganska många och det är inte djuraffärerna utan kan vara olika typer av butiker.

http://www.spannfod.se/aterforsaljare.aspx

Man söker bland återförsäljare för Mästers hundmat. De säljs i 25-kg säckar, så man får försöka hitta någon att dela säck med ifall man bara har två chinchillor eller kasta det sista när det blir för gammalt. Priset för en säck brukar ligga runt 300 kronor. Jag har dock hört att priset är på väg att höjas, men det är osäkra uppgifter.

Rafflan
0

#12 dem är återförsäljare av foder av olika typer, har 3 av dem nära mig, ingen av dem har chinchillafoder hemma och ville ta hem en säck bara till mig heller.

tootiis
0

Tror ni granngården kan ha något? Måste ändå dit snart så tänkte kolla lite då :)

// MT ♥

Spjetan
0

Det var ju dåligt att de inte vill ta hem en säck åt dig. Vi har en återförsäljare nära. Han tar gärna hem, men bara när han beställer hundmat också. Så ibland blir det väntetid. Ibland är det även slut hos tillverkaren och då tar det ännu längre tid. Men jag ska hämta tre säckar idag! Jag har väntat ungefär en månad och det tycker jag är ganska okej.

Rafflan
0

#14 granngården har "Carrier" och "Lottie kanin och marsvins pellets, havre och vete"

Vissa djuraffärer har bello :)

tootiis
0

Har inte varit och kollat än om dom kan ta hem något, ska kolla det när mamma har tid att följa med. Vet att granngården här även har Stampe, ev andra sorter också.

// MT ♥

Spjetan
0

Stampe är inte bra. Av de som finns på Granngården är Lottie det bästa. Men det finns som sagt andra som är bättre. Men ett tag för flera år sedan hade jag Lottie till mina. Men en del av mina chinchillor gillade inte Lottie. Jag vet även att Carrier använts av en vän till mig och jag fick en liten påse av henne. Och jag har själv en gång provat Stampe. Stampe var sämst av dem.

Guybrush
2

Beställ mat från internet

Rafflan
0

#19 vilka sidor säljer chinchillamat?

Guybrush
1

gnagarboden.se

Millchan
0

En del uppfödare säljer och skickar foder också och skickar, om du vill kan du köpa av mig, skicka pm om du är intresserad så får du mer uppgifter!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

tootiis
0

Ska försöka dra med mamma på djuraffärerna imorgon efter jag jobbat ^^ vet att djurmagazinet har chinchillasand i ett grönt paket, men märket vet jag inte.. #22 hör av mig ifall det inte finns något här i stan :) tack!

// MT ♥

Anne.K
2

Angående fodret så finns mästers på gnagarboden.se . Därifrån köper alltid jag till mina chillor. Till 2 chillor så räcker 5 kg pellets ganska länge :).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

tootiis
0

Har ni nå tips på vad man kan ha höet i? Har hållare för plastpåsar hemma, använder en till kaninerna.. Skulle man kunna använda en sån? Den är gjord av plast så är lite osäker..

// MT ♥

Guybrush
1

#25 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80099224/

Tycker denna tvättkorg är kanon att ha höet i

tootiis
0

Tänkte på sånna man kan ha i buren ^^ Är dessa jag pratar om; http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80010222/

// MT ♥

Guybrush
0

Aha trodde det var sånna att förvara hö i du menade :D

tootiis
1

#28 haha jo, är inte så bra på att förklara vad jag menar så man kan lätt missförstå x)

// MT ♥

Guybrush
0

#29 Det kan va jag som inte läste ordentligt heller :P haha är lite disträ ibland :D

tootiis
0

Vad kan man använda som tunnel? :) Tänkte på en sån som vissa hänger upp på burväggarna.. Och hur var det med "höhållaren"? Törs jag ta den jag har hemma eller ska jag köpa en ny? Vet att djurmagazinet här har höhållare i stål.

Har nu beställt mat, sand, hängmatta m.m via gnagarboden :)

// MT ♥

Millchan
1

#31 Det är ju självklart upp till var och en vad man använder i sina burar!
Jag rekommenderar dock inte plast utifall det skulle fastna i tarmarna och skär upp sår och plast smälter ju inte!
Chillor är ju enormt duktiga på att gnaga på allt så min rekommendation är antingen metall höhäck eller som vissa använder sig av en kruka eller lägg direkt på botten.

Själv använder jag dessa, i sitter Iwona väldigt högdräktig, bilden är tagen i September!

tootiis
0

#32 okej, då får jag åka och kolla! Vilken sötnos :D

// MT ♥

Guybrush
0

Jag syr höpåsar till mina. Man klipper upp hål i påsen så att höet kommer ut, syr sen en sömn så att hålet blir mer stabilt. Funkar skit bra :D

Spjetan
1

Jag syr också höpåsar. Jag tog ut alla mina höhäckar i samband med att en av mina chinchillor bröt sitt ben för några år sedan. Jag misstänkte att höhäcken kunde vara inblandad i olyckan.

Jag hänger påsarna i nätet. Vissa bebisar älskar att sova i dem!

tootiis
1

Har ni någon beskrivning på hur man syr dom? :)

// MT ♥

Josse5233
0

Skulle också vara intresserad av en beskrivning, ser jätte mysiga ut! :)

Ha en trevlig dag! 

Miiwijoy
1

Här är en till som är intresserad i en beskrivning på hur man syr 😃

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Zuzziquie
0

#34 och #35, hur fungerar de egentligen, är också lite nyfiken! Jag tycker att det känns som att de borde bli rätt skitiga/sunkiga i botten? eller det är lätt att få bort allt gammalt? Går de tvätta eller är det massa hö som sitter fast - eller det är lätt att få bort?

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

Spjetan
0

Jag tycker de fungerar bra. Vissa chinchillor sliter bara ut allt hö. Men vissa låter det vara kvar i påsen och äter lite fint av det. En del av chinchillorna sköter rensningen av påsarna själv och vänder ut och in på dem varje dag. Men i en del påsar blir det smulor i botten efter ett tag. Och när de blir smutsiga så tar jag ut och skakar av dem och slänger dem i tvättmaskinen.

I vissa fall tar jag ut dem från burar med bebisar. För jag tycker det är lite otäckt när bebisarna kryper ner i dem och jag är lite rädd för att någon kanske ska fastna. Men ingen har ännu gjort det och jag har använt dessa höpåsar i drygt två år nu.

Ja har inte direkt någon beskrivning på ur man syr dem. Jag klipper ut två rektanglar och syr ihop dem med varandra och syr in en ögla. Sedan tar jag och vrider det större stycket och viker det till en avlång bit liksom med den första sömmen mitt på och så syr jag ihop en kortsida och långsidan. Sedan tar jag och vänder ut och in på det hela och syr ihop den sista kortsidan och sedan trär jag in den ena halvan i den andra och då är den klar.

Kanske kan jag ta någon bild nästa gång och visa hur jag menar. Men jag har en bild av en höpåse.

Spjetan
0

Och när jag tömmer dem så drar jag bara ut fodret liksom så här!

Höpåsen på bilden är ganska välanvänd och noppig. Men det blir de ju när man tvättar dem.

tootiis
0

Hur är det med gran? Kan man ge detta? :)

// MT ♥

Millchan
0

Nej ge inte gran till chillor, äpple, päron, pil, sälg och asp är ok träslag att ge!

Barrträd och stenfruktsträd samt citrus träd är inte ok, inte heller björk!

tootiis
0

#43 Okej :) Har ett äppelträd på tomten som skulle behövas snyggas till lite. Funkar rönn också?

// MT ♥

Spjetan
0

Ja, rönn är okej. Jag har aldrig gett till mina, men läst att det är okej.

tootiis
1

Okej! På torsdag/fredag ska jag och mamma såga till buren, bära in den och inreda och på lördag hämtar vi hem Charlie! Längtar såå :) Tur jag får träffa honom imorgon.

// MT ♥