hur mycket kostar chinchillor
Ja, som rubriken lyder, hur mycket kostar en chinchilla som minst??
Om man ska äga ett djur, behöver man inte endast ha råd att köpa djuret, men måste ha råd med veterinärkostnader om djuret bli sjukt. En bur kostar en hel del eftersom chinchillor ska ha en stor bur, och de bör bo tillsammans med en annan chinchilla. Den behöver mat i form av bra pellets och bra hö.
Genom att fråga efter den billigaste, upplevs du inte som en seriös köpare, och de billigaste har antagligen inte någon stamtavla, vilket gör att det är ett lotteri om det är en chinchilla som har anlag för ärftliga sjukdomar eller inte. Det är mer säkert att köpa en chinchilla som man har stamtavla på.
http://www.totoroschinchilla.n.nu/
Du bör ha två chillor eftersom de trivs tillsammans, de kan kosta från ingenting till ett par tusen kronor, beror helt på vem du köper utav.
Chinchillor kostar olika mycket. Det är inte alltid att billigare chinchillor är dåliga. Men för att hitta en fin chinchilla för en billig slant ska man veta vad man ska leta efter och så måste man ha en stor dos tur också.
Om man köper från uppfödare och vill ha en fin chinchilla med potential för avel och utställning, så kommer den att kosta från 1500-2000 kronor och ganska mycket uppåt. Men samma unge kan efter ett tag ligga på Blocket för en lägre summa. Chinchillan är ju då inte sämre, men nya ägaren väljer att sätta ett lägre pris. Efter några år kan denna chinchilla vid ca 2-3 års ålder kosta 250 kronor. Den har då stamtavla och en del tillbehör kan även följa med, ibland till och med bur. Så det handlar om att veta vad man ska leta efter och att ha tur. Risken med att köpa i andra hand är att man inte riktigt vet om chinchillan skötts om på bästa sätt. Så det gäller att förhöra sig lite vad den fått för mat och så. Man bör även kunna så pass mycket om chinchillor att man kan upptäcka tandfel, pälsbitning och liknande.
Så jag tycker inte att man ska rusa iväg och köpa första bästa chinchilla för att den är billig.
Hoppas att mina tankar inte trasslat till det!
Aha okej! Haha Ne då!:) ville bara se så hon jag ska köpa av inte har föe högt! Hon säljer en för 1000kr så de va väl rimligt??
Att ta 1000kr för en chilla är rimligt framförallt om den har stamtavla!
Hoppas denna ullboll får en kompis också!
Jag som uppfödare tar mellan 1500kr - 2500kr för mina djur, dock har alla djuren stamtavla!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Japp de har Dem, såklart den får!!;)
Jag tkr personligen priserna brukar ligga under 1000 kr även om de har stamtavla. Är väl mest de reggade chinchillauppfödarna som tar 1000+, men de som är billigare är ju också välskötta och många har stamtavla och så.. Priset beror väl lite på skälet till varför man säljer, hur akut det är och så.. men de jag köpt billigt har det inte varit något fel på iaf, gäller bara hitta rätt säljare :) Men önskar all lycka till med chinchillan :)