råtta eller chinchilla?
Jag har VÄRLDENS beslutsångest! Jag har ingen aning om vad jag ska köpa å ha som mya familjemedlemmar….:((( Jag vill ha Chinchilla för att dom är så OTROLIGT SÖÖTA!!! och jag bara älskar dom!! MEN jag har frågat runt å dom låter tydligen mycket på natten… Å de går knappt att göra dom tama…:( Jag vill ha råttor för att dom är oxå OROLIGT SÖÖTA!!! Å jag älskar dem oxå!! Å dom går å få tama å dom kan lära sig att sova mina tider:) å dom får ju äta mer än vad chinchilla får? Snälla hjälp mig!!
Har du varit och tittat på chinchillor hos en uppfödare? Eller har någon kompis chinchillor? Jag rekommenderar dig att åka till en uppfödare och träffa chinchillor och se om de är något för dig.
Var bor du?
Nee… Men jag hade gärna velat! Blekinge
Vill du ha ett djur som är mera utåtriktad och inte rädd för att vara med dig då ska du nog ha råtta, dom kan du vara med så fort du fått dom, chillor kräver mer tid att få tama, när man lyckas blir dom otroligt lojala och mysiga men dom kommer inte sitta kvar hos dig om dom inte känner för de. Du har rätt i att råttor får äta mer varierat, när jag hade råttor brukade dom få rester av våran middag, de bröt sig ut ur buren när jag var i skolan och gömde mat rester bakom skrivbordet..
Jag har registrerad uppfödning och du kan få komma hit en dag och titta och känna på dem. Jag har olika färger och så också så att du kan få en uppfattning om vad som finns. Jag har både vuxna och bebisar. Jag bor ca två mil norr om Karlskrona.
Det finns fördelar med chinchillor jämfört med råttor. De är mer allergivänliga och har chans att leva längre än en råtta.
Enda nackdelen med råttor är att livslängden bara är några år, medans chillor kan leva uppemot ca 20 år. Jag har haft råttor förut men la ner pga detta, för det gör så ont att just när man vant sig med en råtta så dör den
Spejtan okej! Tack! Skicka PM om andress å så så kommer vi nog någon dag:)
Aa jag vet… :(