Frågor om mat
Hej. Har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på.
1. I djuraffären sa dom att man kan ge chillorna lite torkad persilja som dom säljer. Stämmer det?
2. Har läst nånstans att det är bra att ge lite havregryn varje dag?
3. Kan man ge chillorna grenar från björk? Har inte tillgång till äppelträd längre.
Undrar även hur mkt pellets man ska ge dom?
Chillor kan äta torkad persilja det tycker mina om. Havregryn vet ja inget om, har hört att de sväller och ger mag problem dock. På scafs hemsida skriver de trädslagen som är okej att ge, björk ska man inte ge chillor, de slag jag kan utantill är äppelträd, sälj, vide. Chillor ska ha fri tillgång till pellets.
1. I djuraffären sa dom att man kan ge chillorna lite torkad persilja som dom säljer. Stämmer det?
Har aldrig gett persilja så vet inte om det är bra!
2. Har läst nånstans att det är bra att ge lite havregryn varje dag?
Havregryn bör du inte ge till chillor, har en chilla dirre så kan man ge lite för att få stopp på lös avföring!
3. Kan man ge chillorna grenar från björk? Har inte tillgång till äppelträd längre.
Nej!
4. Undrar även hur mkt pellets man ska ge dom?
1-2 matskedar per djur är bra så dom äter mer av höet som är deras basföda och som slipar ner tänderna och håller tarmarna i ordning!
Oftast vet inte djuraffärer nåt om chilla skötsel tyvärr, dom säljer en massa gnagarblandningar som inte alls är ok samt pinnar "Sticks" som sägs vara chinchilla godis men innehåller otroliga mängder socker och grönsaker som inte är bra för chillan som saknar emalj på tänderna!
Grönsaker är gasbildande och chillor fiser inte så det är inte heller bra oavsett att det är torkade!
Ren chinchillapellets av god kvalité, hö utan klöver gärna grovt grönt hö och vatten är det enda chinchillan behöver och mår bäst av!
En liten bit knäckebröd kan man ge ibland!
Russin bör man inte heller ge då det innehåller massor med socker!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem